Mari Koo

Kuluttamista blogeissa

tiistai 5. syyskuuta 2006 klo 21.34

Kuluttamista voidaan käsitellä blogeissa monin tavoin. Se voi olla osana arkista kirjoittelua tai blogi voi perustua johonkin kuluttamiseen liittyvään osa-alueeseen. Tässä nyt oman pään selvittelyä ja erilaisten blogien määrittelyä kulutuskirjoittelun näkökulmasta.

”Perusblogissa” kirjoitetaan kuluttamisesta osana muuta elämää. Blogi on esimerkiksi ns. haircut -blogi (kirjoitetaan arkisesti omasta elämästä tyyliin ”kävin koulussa ja kampaajalla, iltapalaksi söin voileipiä”), jolloin kuluttamiseen liittyvät asiat linkittyvät jokapäiväisiin toimintoihin.

Kirjoittaja voi toisinaan kommentoida kulutukseen liittyviä asioita hyvinkin voimakkaasti: hän kehuu ravintolapalvelua tai haukkuu uutuusjäätelöä tai kertoo, miten tuntee hiukkasen huonoa omaatuntoa viimeisten rahojen käyttämisestä cd-levyn ostamiseen.

Suhtautuminen kulutukseen on kuitenkin usein neutraalia, eikä sitä siis liiemmin pohdita.

Tällaisia blogeja on runsaasti. Esimerkkeinä toimikoon Liian mukava mörkö, joka kirjoittaa 28. elokuuta mm. seuraavaa:

”Kävin tänään ostamassa uuden maton olohuoneeseen ja kaksi uutta tyynyä, myös lenkkarit löysivät tiensä eteiseen, toivottavasti ne eksyvät joskus kanssani myös ulos lenkille :) Kysyin myös mitä teen tietokoneelleni kun tuntuu että se kuumenee kamalasti, sain numeron mihin pitää soitella että hakevat huoltoon tai tulevat korjaamaan.”

Tiettyyn tuotteeseen, palveluun tai harrastukseen erikoistuneet blogit analysoivat omaa aihettaan tarkasti. Kirjoittajat tuovat esiin juuri tämän osa-alueen tietoa ja vertailevat tuotteita muihin vastaaviin. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset käsityöblogit, Tummaa suklaata tai Lounasneuvo, joka kirjoittaa 17. elokuuta:

”Bloggauskerralla otin pekonipizzan, joka oli rapeapohjainen ja maukas. Listalla olevat pizzat ovat selvästi lättypitsoja kalliimpia, mutta niinpä ovat raaka-aineetkin, joista pizzat tehdään tyystin toiselta planeetalta.”

Kulutuskriittiset blogit keskittyvät miettimään vaikkapa ympäristöystävällisiä tai säästäväisiä tapoja elää yhteiskunnassa. Näitä blogeja ei vielä kovin montaa ole. Esimerkkinä Kestämätöntä kulutusta ja Tomin kirjoitus 11. elokuuta.

”Keltainen Pörssi osoitti taas ylivoimaisuutensa: vanha, nivelöidyillä leuoilla varustettu, järeä ruuvipenkki löytyi muutamassa päivässä ja vaihtoi omistajaa kohtuuhintaan. Käyttövuosia sillä on varmaan vielä edessään muutama sata, ja ympäristön kannalta lienee aika yhdentekevää, makaako se tarpeettomana entisen omistajansa pihalla vai minun kellarissani.”

Kulutusmyönteisissä blogeissa kirjoitetaan löydöistä ja uutuustuotteista ja ilahdutaan kivoista kaupoista. Nämä blogit tuntuvat toistaiseksi painottuvat ulkoasuun, trendeihin tai sisustamiseen liittyviin asioihin. Gossip Girl kertoo näin:

”Onneksi Pertti Palmrothin liike pelasti päiväni, kyseisen liikkeen ikkunassa oli pieni lappu, jossa kerrottiin mallikappaleiden olevan tarjouksessa. Muutaman parin sovitettuani mukaani lähtivät mustat ajattomat open toe- korkokengät 59 eurolla (ovh 139).”

Rahankäyttöpohdinta-blogit suuntaavat ajatukset säästämiseen, sijoittamiseen tai muutoin tulojen ja menojen miettimiseen. Tällaisia ovat Pyy pivossa, Wenkulan kolikkokukkaro, Opas: Kuinka ostetaan sijoitusasunto ja Opintotuki – elääkö sillä?, jossa Rahaton kirjoittaa 4. syyskuuta:

”Jos vielä pari päivää selviää alle 6 eurolla päivässä (mikä oli tulos jos 188e:n jakaa 31 päivällä), niin minulla voisi olla säästössä lahjaan tarvittavat 5 euroa.”

Asumiseen ja rakentamiseen on monia blogeja: voidaan seurata esimeriksi taloprojektia (kuten Projektisivut ja Rakennusprojekti) tai sitten esitellä kalliita asuntoja Asuntokuplan tapaan.

Lisäksi mainontaa käsitteleviä blogeja on useita (mm. Toista maata, Luovat).

Tuotteiden ja palveluiden käytettävyyttä voi pohtia Köyttöliittymän tapaan. Vanhaa populaarikulttuuria ja myös mainoksia ruoditaan PopuLAARIssa. Applen tuotteisiin ja kyseisen yrityksen kehitykseen liittyy useita blogeja (mm. Omenatarhablogi, Puristamo). Mikään muu yksittäinen yritys tai tuote ei näy blogeissa mielestäni yhtä selkeästi.

Be Sociable, Share!

3 kommenttia kirjoitukseen “Kuluttamista blogeissa”

  1. Marikki sanoo:

    Olen seuraillut tätä blogiasi sattuneista syistä — olen itsekin aloittamassa juuri jatko-opintoja. Tulin kai vähän blogisi inspiroimanakin kirjoittaneeksi muistiin viisi vuotiaan tyttäreni haasteista kuluttajuuden ensi metreillä (otsikko on Hiuspantaa ostamassa).

  2. Lurker sanoo:

    Populaarikulttuuri ja mainokset ovat hyvin lähellä toisiaan, eivät sama asia, mutta elävät toki symbioosissa. Sitä yritän joskus tuoda blogissani tuoda esille. Välillä ne muuttuvat toistensa näköiseksi, kuten sarjakuvamainokset.

    Ihmiset suhtautuvat usein mainoksiin kaipaavan nostalgisesti, vaikka ne usein ovat (nykylukijan silmissä) rasistisia ja asenteellisia.

    Kulutus kuluttaa.

  3. marikoo sanoo:

    Lurker: Hyvin mielestäni käsittelet tuota mainonnan ja populaarikulttuurin suhdetta.

    Neutraali suhtautuminen vanhoihin mainoksiin on kieltämättä vaikeaa juuri niiden herättämien tunteiden ja muistojen vuoksi, “kaikki oli ennen paremmin” jne.

Kommentoi