Mari Koo

Blogit elävät, hype haihtuu

perjantai 15. joulukuuta 2006 klo 9.01

BBC:n uutisoiman, Gartnerin tekemän arvion (via) mukaan blogien huippua eletään ensi vuonna.

”Gartner analyst Daryl Plummer said the reason for the levelling off in blogging was due to the fact that most people who would ever start a web blog had already done so.

He said those who loved blogging were committed to keeping it up, while others had become bored and moved on.”

Blogit eivät siis katoa, mutta toiminta ”järkevöityy” ja kirjoittajiksi jäävät innokkaimmat. Kuten Erkka kirjoittaa, niin on paljon niitä, joilla ei ole mitään sanottavaa, mutta he lukevat blogeja mielellään.

Suomessa blogeihin on herätty tänä vuonna myös suomalaisyrityksissä sen verran suuresti, että melkein hirvittäisi, ellen tykkäisi blogeista niin paljon. Blogi toimii monissa tilanteissa, mutta ei lähellekään aina.

Kiinteistömaailman viime viikolla lanseeraamassa blogipalvelussa näyttää tällä hetkellä olevan 18 blogia. Klikkasin auki satunnaisesti osan noista blogeista, ja täytyy sanoa, että jos joku haluaa voittaa 500 euroa eniten luetulla Kotikissa-blogilla, niin varsin helposti se tässä vaiheessa voisi lohjeta.

Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa siihen, että jokaisen vastaavan firman kannattaisi tarjota blogijulkaisualustaa. Ennemmin voisi vaikka tutkiskella jo olemassa olevia blogeja ja katsastaa, jos sieltä löytyisi omalle firmalle sopivia blogisteja.

– – –

Maanantaina Tilastokeskus julkisti viimeisimpiä tietoja suomalaisista netinkäyttäjinä.

”Säännöllisiä internetin käyttäjiä eli sitä vähintään viikoittain käyttäviä oli 71 prosenttia 15-74 -vuotiaista. Yli 74-vuotiaista vain kuusi prosenttia käyttää internetiä. – – – Ikääntyneiden harjoittama käyttö on kasvanut nopeasti. Keväällä 2006 internetiä käytti 60-74 -vuotiaista 36 prosenttia, kun vuosi sitten tässä ikäluokassa oli käyttäjiä 27 prosenttia.

Kotona internet on käytettävissä 72 prosentilla 15-74-vuotiaista.”

– – –

Tänään ovat blogipikkujoulut Kalliossa, joten virtuaalinen harrastus saa taas IRL-kosketusta. Olen itse arvioinut tavanneeni miiteissä ja muualla noin 70-80 bloginpitäjää reilun vuoden aikana, ja määrä varmasti kasvaa tänään. Oma rooli blogosfäärissä on toki muuttunut: vuosi sitten menin pikkujouluun anonyyminä Marinadina, ja nyt olen se, joka on hoitanut tapaamiselle ajan ja paikan.

Be Sociable, Share!

2 kommenttia kirjoitukseen “Blogit elävät, hype haihtuu”

  1. Sari Östman sanoo:

    No tuossa Plummerin ajattelussa onkin jo jotain järkeä. ‘Tuolla ulkona’ innokkaimmat hype-kriitikot ulvovat, että blogit ovat kuolleet (ja saman aikaan internetin käyttäjät ovat Vuoden Henkilöitä)… kuitenkin Web 2:n kohdalla pointtina on juuri käyttäjien tuottama sisältö.

    Onhan se toki niinkin, että esim. yritysten kannattaisi miettiä, mikä oikein on blogin funktio – millainen ketäkin palvelee. Mutta muuten en lähtisi ‘haircut-blogit pannaan’ -linjalle. Jos vertaa blogia yksityishenkilön staattiseen ja ehkä heikkolaatuiseen kotisivuun, niin kyllä blogi voittaa, vaikka aiheet olisivatkin arkipäivästä.

    Ja loppujen lopuksi, kuten tuossa Plummerkin sanoi, ne, joilla oikeasti ei ole edes omasta mielestään mitään sanottavaa, kyllästyvät kyllä pian. Päivän tapahtumatkin muuttuvat lukemisen arvoisiksi, jos kerronta on kiinnostavaa. Ja tirkistelijöitähän me ihmiset lopulta olemme…

  2. marikoo sanoo:

    Jep, haircut-blogit ovat oma osastonsa ja firmojen liiketaloudellisista lähtökohdista lähtevä blogaaminen omansa. Tietysti täällä nettimaailmassakin jyvät erottuvat akanoista, kuten sanonta kuuluu! Myös erilaisia blogiporukoita jne. on jo muodostunut suomalaiseenkin blogosfääriin, joten eihän tässä todellakaan ole kyse yhdenlaisesta, yhtenäisestä joukosta.

Kommentoi