Mari Koo

Kolme prosenttia netinkäyttäjistä blogaa

maanantai 18. joulukuuta 2006 klo 7.33

Kolme prosenttia eurooppalaisista nettikäyttäjistä blogaa, uutisoi päivän Hesari (B 9) tutkimusyhtiö Forresterin raporttia.

Suomi ei ollut tutkimusksessa mukana, mutta Forresterin analyytikon mukaan Ruotsin luvut voidaan yleistää Pohjoismaihin. Ruotsissa ja Espanjassa ollaan innokkaimpia blogaajia: näissä maissa noin viisi prosenttia netinkäyttäjistä kirjailee blogiin. Määrällisesti eniten blogeja on Ranskassa. Sen sijaan saksalaisista vain prosentti blogaa.

Eli jos näitä tietoja nyt hieman pohtii, niin blogaajien määrä on suurempi kuin se kuuluisa Jacob Nielsenin 90-9-1 -jaottelu (josta Kari A. Hintikkakin äskettäin kirjoitti) antaisi luvan olettaa. Toisaalta voi käydä niin kuin juuri ennustettiin, eli ensi vuoden jälkeen blogaaminen on kokenut huippunsa ja sen jälkeen ollaan Nielsenin luvuissa.

Mutta ei varmaan voi jättää huomioimatta sitä, että Forresterin sivuilla on tietoa tutkimuksesta, jonka mukaan amerikkalaisnuorista 13 prosenttia blogaa ja viidesosa lukee blogeja. Toki nuoret voivat myös unohtaa intonsa, mutta kenties he ovat jo omaksuneet tämän web 2.0:an liittyvän tiedon jakamisen ja tuottamisen niin hyvin, että he pysyttelevät myös blogaajina. Jos edes kolmasosa tuosta nykyporukasta pitää blogia jatkossakin, on se silloinkin kohtuullisen kokoinen porukka.

Olavi Koistisen (ei tietääkseni sukua minulle!) kirjoittamassa jutussa on myös tutunkuuloista tekstiä blogien merkityksestä kuluttamisen kannalta.

”Euroopan neljä miljoona blogia ovat myös suuri puskaradio, jossa sana kiinnostavista – ja huonoista – tuotteista leviää nopeasti.”

Be Sociable, Share!

3 kommenttia kirjoitukseen “Kolme prosenttia netinkäyttäjistä blogaa”

  1. Sari Ö. sanoo:

    Kurkistin mitä Forrester sanoi, ja näytti aika tutulta. Saattaa olla peräisin Pew Internet & American Life Projectin tutkimusraportista Bloggers. Jos haluat vilkaista, löytyy osoitteesta: http://www.pewinternet.org/PPF/r/186/report_display.asp

    Jotenkin tuntuu, että sisällöntuottaminen on nuoremmille jo niin luontevaa, että jossain muodossa ainakin luulisi säilyvän, vaikka blogi-into nykyisellään hiipuisikin.

  2. Sari Östman sanoo:

    Niin ja olisin tietysti voinut vähän tarkemminkin lukea mitä linkkien takaa löytyi – ja huomata, että oli tosiaan ihan oma tutkimuksensa…
    Mutta siis, tuo Pew Internet Project on tullut samantyyppiseen tulokseen kuin Forrester, ihan kiinnostava raportti sekin.

  3. marikoo sanoo:

    Kiitos vaan: jossain vaiheessa olen kai tuohon tutkimukseen törmännyt, mutta enpä enää muistanut!
    Ja todellakin olettaisin, että nuoret ovat “kasvaneet kiinni” nettimaailman sisällöntuotantoon ihan toisella tavalla kuin vanhempansa.

Kommentoi