Mari Koo

Virtuaaliyhteisön vaikutus kuluttajan valintoihin

keskiviikko 27. joulukuuta 2006 klo 23.40

Nyt ajatukseni ovat suuntautuneet hiukkasen sivuun omasta tutkimusaiheesta ja enemmänkin yhteisöjä käsittelevään pohdintaan. Törmäsin tutkimukseen otsikolla ”Virtual Communities of Consumption: Networks of Consumer Knowledge and Companionship” (tehnyt K. de Valck, lyhennelmä ja koko tutkimus, PDF), ja jo pelkästään siinä tuntuisi riittävän pohdittavaa pidemmäksi aikaa.

Muutama mielenkiintoinen nosto Conclusions-osiosta:

Tutkimus vahvistaa yhteisön ydinhenkilöiden merkityksen.

”The core members are the community’s ultimate contributors that nurture the community with their expertise by supplying and discussing information. They are also, together with the informationalists, the group of community members that retrieve most information from the community.”

Kuten on luontevaa olettaa, niin virtuaalisessa yhteisössä kiinnostuksen kohde on se tärkein yhteinen nimittäjä. Muut, esimerkiksi sosio-ekonomiset tekijät, menettävät merkitystään. Lisäksi virtuaalisuus tekee tiedon jakamisen helpommaksi.

”The online environment breaks down barriers, which makes it easier for people from diverging backgrounds to meet, interact, and share knowledge, e.g., between members from different cultures or age cohorts. To convince others of their expertise, discussants often call upon authority; ‘natural’ authorities have most influencing power.”

Tutkimuskohteena ollut, ruoanlaittoa käsitellyt nettisivusto (SmulWeb) on selvästi käyttäjilleen tärkeä tiedonlähde.

”SmulWeb’s recipe database, which is entirely generated by consumers, is considered a better source of information for cooking decisions than family and friends, magazines, papers, and the broadcast media.”

Tutkijat näkevät virtuaalisen maailman markkinoijille hyvänä mahdollisuutena.

”Thus, virtual communities offer marketers the possibility to gain insight in word-of-mouth recommendations in an unobtrusive way and on a continuous basis. Instead of only observing, marketers could also decide to participate in the community. By providing background information, explanations, and showing interest, they may be able to influence and direct the word-of-mouth communication about their products, services, and companies.
Marketers could follow an even more proactive strategy and develop virtual communities as
alternatives to existing reference groups.”

Ja kuten ennenkin on osoitettu, rehellisyys on tärkeää.

”Announcing their presence in the community and informing community members about how their contributions might be used is critical in developing an open and honest relationship.”

Yhteisön johtajien rooli korostuu konfliktien ja muiden ongelmien välttämiseksi.

”Awareness and active management of the different needs and wants of members can
solve a lot of tensions. Most importantly, managers should create separate spaces for
differing activities and contributions.” – – –

”Social involvement can be enhanced when the community contains functionalities with which members can get to know each other; personal home pages, guest books for messages, putting members in the spotlight, birthday notifications, and chat rooms are some of the tactics that can be used to facilitate the process of developing relationships. Next, frequency of member visits can be enhanced with a constant supply of fresh nformation that rewards regular visits to the community to check out what’s new. Thus, members should be encouraged to contribute content.”

Be Sociable, Share!

Yksi kommentti kirjoitukseen “Virtuaaliyhteisön vaikutus kuluttajan valintoihin”

  1. erkka sanoo:

    Silmäilin tuota pdf:ää eikä 300 sivuun mahtunut yhtään mainintaa “blogi”-sanaa :)

Kommentoi