Mari Koo

Flogit floppaavat

torstai 11. tammikuuta 2007 klo 10.35

Viime vuonna oppimiini sanoihin kuului flog, ”fake blog”, eli yritysten omaan markkinointiinsa käyttämä ”huijausblogi”. Tuotteesta tai yrityksestä siis kirjoitetaan muka-kuluttajana ja toivotaan, että näin saataisiin verkossa hyvää näkyvyyttä.

Jenkkien kuluttajablogi Consumerist valitsi viime vuoden flogiksi Sonyn Alliwantforxmasisapsp -blogin (yritys on luonnollisesti blogin poistanut, mutta aktiiviset ihmiset tietysti ehtivät sivun saada talteen).

”Sony takes the golden poo, because they should have known better. We know that Walmart and McDonalds are creepy and they have few scruples about exploiting a medium to gain market share, but Sony is supposed to be better.”

Suomessa ei toistaiseksi ole vielä tainnut yhtään flogia paljastua. Joulukuussa tosin huomiota sai se, kun Sub TV:n Ketonen & Myllyrinne -ohjelman taustavoimat olivat vinkanneet ohjelman You Tube -klipeistä keskustelupalstoilla nimimerkkien takaa (HS 19.12.). Aika viatonta mielestäni, mutta toki kertoo siitä, että vastaava toiminta yleistyy.

Mutta kuten todettu, Kuluttaja 2.0 ottaa valtaa ja mahdollinen flog aiheuttaa paljastuessaan aikamoisen negatiivisen huomioin.

Itse asiassa oikeastaan Applea lukuunottamatta tiettyyn firmaan tai tuotteeseen liittyviä blogeja ei Suomessa ole juuri silmiini sattunut. Eli jos nyt yhtäkkiä jossain blogissa ryhdyttäisiin kovasti kehumaan jotakin yritystä, niin ainakin itse suhtautuisin epäilevästi.

Noella Weaver antaakin Advertising Age -julkaisun artikkelissa tutut ohjeet, jotta yritykset voisivat välttää Sonyn kaltaiset fiaskot jatkossa:

”1] Good advertising doesn’t rely on tricking, lying to or deceiving your target audience.

2] The consumer is smarter than you think, alternative marketing tactics must be genuine, authentic and in today’s world, transparent.

3] Today’s interest in brand politics means that everything you do will come under scrutiny from someone. See number 2.

4] Involve your consumer in the brand conversation, give them the tools to do so and they will repay you four-fold.

Today’s audience might forgive you once, but make the same mistake twice and many will hold the brand and company accountable for the mistakes other’s make.”

Guardianin blogissa Wal-Martin viimevuotisesta flogista, ja viesti yrityksille on tietysti sama: ole rehellinen.

Be Sociable, Share!

Kommentoi