Raha blogausmotivaattorina

Viime aikoina olen suomalaisessa blogistaniassa ja muutenkin törmäillyt aiheeseen “Kuinka tienata blogaamisella” (mm. Tulkinta.net, Oikeita totuuksia) ja itsekin aiheesta kirjoitellut (hyviä kommentteja sinnekin olen saanut, kiitos!). Sinällään ei yllätä, että aihe nyt kiinnostaa, kun blogeissa on jo ylitetty se tietty vaihe, jossa vain ihmeteltäisiin, että missä näistä on kyse.

Mutta omalta kannaltani ja myös hamassa tulevaisuudessa toivottavasti syntyvän tutkimukseni näkökulmasta tämä rahanhankintakysymys ja blogimainostus on kuitenkin toisarvoinen seikka.

Tulevaisuudessakaan blogaaminen ei tule tuomaan suoraa elantoa kuin harvoille, eikä taskurahaakaan kuin pienelle porukalle: suurin osa kirjoittaa joidenkin muiden tekijöiden innoittamana.

Toki blogi voi välillisesti olla tekijä, joka saa tienaamaan. Turha on kieltää sitä, etteikö tämäkin blogi olisi myös minulle oman osaamiseni ja itseni markkinointia: minä tiedän näistä ja sukelten suomiblogeissa sujuvasti (Mieto Marinadi on suurelta osin myös sosiaalista verkottumista), jaksan pohtia kuluttajuuteen liittyviä kysymyksiä huvikseni (Kulutusjuhla.com on tietysti osa tätä) ja osaan tuottaa tekstiä suhteellisen sujuvasti.

Minulle blogit ovat silti ennen kaikkea harrastus, joka on tosin saanut harvinaisen laajoja seurauksia. Harvempi kuitenkaan tienaa millään harrastuksellaan.

Mediassa on toki kiehtovaa pohtia, josko bloginpitäjä voisi tienatakin. Tietysti raha liikkuu ihmisten arkimielessä niin paljon, että sitä kautta on helppo lähestyä monia aiheita, myös harrastuksia: mitä maksaa autojen tuunaus, kuinka paljon voi tienata tatteja keräämällä, maksaisiko joku kotileivonnaisista, miksi ihmiset maksavat kuntosaleille huikeita vuosimaksuja.

Blogaamisen motivaattoreista on blogeissa kirjoiteltu paljon, ja jokainen sitä varmaan omalla kohdallaan pohtii. Oma pitkällisempi tekstini aiheesta on viime syksyltä.

(Talouselämässä vähän toisenlaisesti nettimainontaa: Hakumainonta on hakuammuntaa.)

– – –

Pirkka esitteli Slifeshare-palvelun ja esittää lopuksi hyvän kommentin:

“Susan Kurosen innoittamana kysymyksen voisi kääntää myös muotoon: Mitkä asiat haluaisin myös muiden pitävän vain omana tietonaan?”

Ainakin itselleni on tullut jo kyllääntyminen ns. paljastusblogien suhteen. On niin paljon muita hyviä, asiallisia blogeja, etten jaksa enää lukea seksiselontekoja ja suuria ihmissuhdedraamoja. Itse asiassa tämä suomalaistenkin blogien määrä on jo oikeasti sellainen, että on jo pakko rajata huomattavasti tarkemmin, mitä lukee. Blogilueskeluni alkuaikoina ehti kaikki blogiuutuudetkin tsekkaamaan, mutta se on pitänyt unohtaa jo kauan sitten.

– – –

Vielä sekin tiedoksi, että lopultakin sain väännettyä LinkedIn-profiilini johonkin kuntoon. Siis tuttavat saavat nyt minua pistää verkostoonsa tuotakin kautta (mailiosoite on tuo sivupalkissa näkyvä).

– – –

Opintoihin liittyviä lupauksia itselle: tutkimussuunnitelman laadintaa ennen professorin kanssa sovittua tapaamista (5. maaliskuuta), Ilmosen Johan on markkinat -kirjan luentaa ja Kuluttajatutkimus.Nyt -julkaisuun artikkelin pohdintaa (jos vaikka tekstini hyväksyttäisiin).

Lisäksi työn alle ensi lukuvuoden opintosuunnitelman laadinta, jotta oikeasti tapahtuisi edistystä opintopisteiden keräämisessä. Syksyllä on esimerkiksi Consumer 2007 -konferenssi, jota kiinnostuneena odotan.

Tagged: Tags

2 Thoughts to “Raha blogausmotivaattorina

  1. Hävisiköhän tai juuttuikohan kommenttiyritys moderaattorijonoon? Jos, niin toisen voi poistaa :)

    Mutta siis. Olen samaa mieltä siitä, että tulevaisuudessakin ainoastaan harvat, jos edes kukaan (suomeksi) blogaavat, tienaavat hunajaa itsenäisillä blogeilla. Motivaatiot haetaan varmasti jostain muualta. Siispä pieni tarkennus tuohon omaan juttuun. Minua siis kiinnostaa tällä hetkellä lähinnä se markkinoijan/mainostajan näkökulma, ei niinkään yksittäisen blogaajan tienausmahdollisuudet. Jälkimmäiseen kun en kovin vahvasti usko, ensimmäisen mahdollisuuksiin tietyillä reunaehdoilla kyllä.

    Myönnetäköön, oman postauksen lopun puolihuolimaton ilmaisun ja verkostoajatusten ilmaan heittäminen antaa viitteitä nimenomaan blogaajan tienauspuoleen. Itse tosin nostan sitä esille sen vuoksi, että se minusta olisi mielenkiintoista nähdä miten se a) yleensäkään toimisi ja b) kiinnostaisiko se mainostajia ja c) hyödyttäisikö se mainostajia :)

  2. Jep, ymmärrän kyllä sen, että tsekkaat tätä asiaa siltä toiselta puolelta, enkä sinällään viitannut tekstiisi muutoin kuin blogina, jossa aihetta sivutaan.

    Samaa mieltä olen siitä, että kyllä blogit tarjoavat markkinoijille mahdollisuuksia, kunhan vain homma osataan oikein hoitaa. Eli toki minuakin kiinnostaa nähdä, miten blogimainostus käytännössä toimisi. :)

    (Jostain syystä osa kommenteista jää aina välillä moderointiin, poistin siis ekan yrityksesi sieltä.)

Comments are closed.