Digitaalista markkinointia kuuntelemassa

Olin tänään Divia-seminaarin kick off-tilaisuudessa kuuntelemassa mm. Petteri Järvisen Web 2.0 -pohdintaa ja Sami Salmenkiven ajatuksia yritysblogaamisesta (esitys saatavilla DigiTalikko-blogissa).

Avauksessa Mika Raulas alusti hyvin digitaalisen markkinoinnin saloja, nykytilaa ja visioi tulevaisuutta, ja Järvinen taas toi mukavasti hieman skeptisempääkin näkemystä. Lopuksi Sami kävi läpi yritysblogaamista meillä ja muualla, sen hyötyjä ja haittoja ja yleisiä näkemyksiä blogaamisesta ja sen vaatimuksista.

Mitäs minulle sitten jäi mieleen? Taas tajusin sen, että itse taidan olla esimerkiksi blogeissa usein liian “sisällä” puhuessani niistä ihmisille, jotka eivät blogaa ja pyöri netissä jatkuvasti. Asiat, jotka ovat minulle olleet arkipäivää jo pitkään (kuten nämä blogit), eivät sitä näköjään markkinoinnin kanssa puuhasteleville ihmisille (joita pääosa tilaisuuteen osallistuneista oli) välttämättä ole.

Tiedätkö lukevasi blogia?

Tilaisuuden jälkijutustelussa eräs markkinointi-ihminen sanoi, ettei hän ole koskaan lukenut yhtään blogia. Veikkaan, että kyse voi olla siitäkin, ettei henkilö tiedä lukeneensa blogia. Kuten Sami esityksessään osoitti, blogit nousevat Googlessa nopeasti hakutulosten kärkeen, joten kuka tahansa tiedon hankkija voi päätyä blogiin. Hän vain mieltää sen nettisivuksi siinä kuin muutkin.

Muistiinpanoihini kirjailin jotain. Ajatukset jäivät muhimaan, joten pistän tähänkin vain muutamia poimintoja.

Ensinnäkin Mika Raulakselta:

– brändi määrittyy kuluttajan kautta, joten on oltava asiakkaan elämässä mukana, eikä brändiä voi enää hallita –> “let go” -ajattelu

– hakukonemainonta merkityksellistä ja sopii pienillekin yrityksille

– nettisivuille visuaalisuutta, pelimäisyyttä ja yhteisöllisiä elementtejä

– yritysten mahdollistettava asiakkaat tekemään yhdessä (esim. mainokset, tuotekehitys)

Petteri Järvinen:

– huolestuttavaa tuotekehityksen väheneminen

– markkinoinnista tullut epätoivoista?

– 10 vuodessa netti kulkenut melkoisesti eteenpäin (esim. nettikaupan kasvu)

– termiä Web 2.0 viljellään nyt surutta melkein mihin tahansa, vaikeaa määritellä

– yhteisöllisyys sinällään ole netissäkään mitään uutta, vaan laajakaista on mahdollistanut eri asioita: yhteisöllisyyttä on kaikissa medioissa (paikallisradiot jne), ihmiset ovat kiinnostuneita ihmisistä

– “kotikutoisuuden tuntu” on nyt pinnalla: kyllästytäänkö siihen? tehdäänkö virheitä jopa tarkoituksella, että saadaan käyttäjät nettiin niitä korjailemaan?

– ajatus “ihminen voi luoda maailman omaksi kuvakseen” –> menossa sosiaalinen kokeilu, joka voi epäonnistua

– hyvä tuote on tähänkin asti myynyt itsensä

– yhteisöllisyyden arvo syntyy käyttäjämääristä (kuten You Tube): suomalaisen palvelun on vaikeaa ylittää kriittisen massan raja

– sattumalla sormensa pelissä esim. You Tuben menestyksessä

– jonkinlaista kuplaa ollaan rakentamassa, järkiintymisvaihe tulee aikanaan

– kaikki pitävät blogeja, mutta kuka niitä lukee?

– todelliset ilmiöt syntyvät perinteisessä mediassa, esim. Cola-Olli television kautta

– täsmämarkkinointia: tietojen kerääminen ja säilyttäminen asiakkaista helppoa ja edullista

– Web 3.0 tulee aikanaan, semanttinen web, älykkyys tulee kaikkialle

– – –

Sami Salmenkiven esityksestä en sen tarkemmin mitään kirjoittanutkaan, sillä blogiasia tuntui niin tutulta. Kehun vain sen, että kannattaa Samin tyyliin personoida Googlen etusivu ja ottaa ne RSS-lukijat käyttöön. Helpottaa blogienkin lukemista kummasti, eikä se niin vaikeaa ole: itsekin jostain syystä niitä vierastin, kai teknisen termistön vuoksi, mutta lopulta rohkaistuin ja aika vaivattomasti se sujui.

– – –

Diviassa olen mukana työpaikan kautta, eli se ei suoraan liity jatko-opintoihin. Mutta tällä kertaa siis osui hyvin kohdalleen tämänkin suhteen.

Tagged: Tags

One thought to “Digitaalista markkinointia kuuntelemassa”

  1. Moi kaima=) Vaihdoin blogini nimen blogilistalla. Toivottavasti nyt lukijasi päätyvät oikeaan paikkaan=)

Comments are closed.