Mari Koo

Väitöskirja verkkoyhteisöistä

perjantai 2. maaliskuuta 2007 klo 17.19

Tänään on väitellyt KTM Maria Antikainen:

VTT:n tutkijan Maria Antikaisen tuoreen väitöstutkimuksen mukaan verkkoyhteisöjen perustaminen ja hyödyntäminen voivat monin tavoin tehostaa yritysten pitkäaikaisten asiakassuhteiden kehittämistä. Yksi merkittävimmistä hyödyistä on suora vuorovaikutus asiakkaan kanssa sekä toisaalta asiakkaiden välisen dialogin mahdollistaminen ja sen hyödyntäminen. Yritys oppii tuntemaan asiakkaitaan ja voi näin hyödyntää oppimaansa toiminnassaan. (VTT:n tiedote)

Pitänee jossain vaiheessa kaivella itse väitöskirja (nimeltään “The Attraction of Company Online Communities – A Multiple Case Study”) esiin ja vilkaista.

– – –

Myöhään eilen illalla sain kuin sainkin jotain tutkimussuunnitelman pohjaa rävellettyä ja lähetin sen professorilleni, jonka kanssa olen sopinut tapaamisen maanantaiksi. Aika paljon pitää vielä tehdä ajatus- ja kirjoitustöitä, jotta suunnitelma jämäköityisi ja palvelisi oikeasti minuakin. Mutta sisälsi se nyt mm. seuraavaa tietoa:

Tutkimuksen tavoitteena on perehtyä siihen, miten kuluttajuus näkyy suomalaisissa blogiteksteissä. Blogiteksti antaa mahdollisuuden tutkia ihmisten asenteita ja kulutuskäyttäytymistä mielenkiintoisen aineiston kautta: kirjoittajat ovat laatineet tekstejä ilman, että heitä on pyydetty kirjoittamaan kuluttamisestaan.

Tutkimuksessa haetaan vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • millaista kuluttajakuvaa blogikirjoittajat luovat itsestään?
  • miten blogeissa näkyvät eri tuotteet ja tuoteryhmät?
  • miten blogeissa kehutaan/haukutaan tuotteita ja palveluita? (kuinka paljon, kerrotaanko nimiä jne.)
  • millaisia vinkkejä omaan kulutukseen blogien lukijat saavat?
  • miten blogeissa esiintyviin, kuluttamiseen liittyviin tuotteiden ja palveluiden kommentteihin suhtaudutaan?
  • miten blogeissa esiintyvä mainonta koetaan ja olisiko blogaaja itse valmis ottamaan mainoksia blogiinsa tai esimerkiksi toimimaan suosittelijana, jos itse saisi vaikkapa tuotenäytteitä?
  • kuinka tiettyyn tuoteryhmään keskittyneessä blogissa käsitellään tuotteita?

– – –

Sari oli tehnyt mielenkiintoisia havaintoja nettiin liittyvästä lehtikirjoittelusta Hesarin arkistoja tutkimalla. Verkkopäiväkirjamaininnat lisääntyivät melkoisesti vuonna 2005 edelliseen vuoteen verrattuna. Lisäksi Sarin poiminnat tarjoavat hauskoja makupaloja menneisyydestä, joka ei ole kovin monen vuoden päässä, mutta silti tuntuu jo kaukaiselta.

Be Sociable, Share!

3 kommenttia kirjoitukseen “Väitöskirja verkkoyhteisöistä”

  1. Juuso sanoo:

    Vaikuttaa kyllä tosi mielenkiintoiselta aiheelta.Oletkin varmaan jo jonkin aikaa lukenut blogeja noista näkövinkkeleistä?
    Mut niin ihan BTW mun kysely on valmis, käy kattoo :)

  2. Juuso sanoo:

    Niin muuten ajattelitko tarjota tulevaisuudessa makupaloja tutkimuksestasi tässä blogissa? Itseäni ainakin kiinnostaa kovasti, koska molemmathan tutkimme paljon samoja asioita eri tavoilla vain. Hienoa nähdä, miten kyselyni vastaukset ja sinun tutkimus täsmäävät keskenään.

    Mutta joo, lupaan olla mainostamatta kyselyäni enää tässä blogissa. Kerro muuten, mitä pidit siihen tehdyistä muutoksista.

  3. marikoo sanoo:

    Meikäläisen tutkimuksen valmistumiseen menee sen verran pitkä aika, että niitä tuloksia saa odotella vielä kauan eli vuosia :)
    Tutkimusmetodini tulee myös olemaan varsin toisentyyppinen kuin sinulla, eli kvalitatiivista tekstianalyysia ja mahdollisesti ryhmähaastatteluja jne.

    Vastasin kyselyysi ja kuten näet, on se nyt jo linkattu sekä tänne että Marinadiin. Muutokset vaikuttivat hyviltä, ilmeisesti jotain minunkin ehdotuksistani oli huomioitu :D

Kommentoi