Muutamia bongauksia

Uusia, perehtymisen arvoisia tekstejä ja tutkimuksia tipahtelee tietysti koko ajan. Viimeisimpinä seuraavat:

Social Issues Research Centren (SIRC) raportti Life online: The Web in 2020 (via Marjut). Koko raportin saa sähköpostiin tilaamalla. Suosittelen!

Raportissa ennustemtaan mm. shoppailuun kehittyvän virtuaalisia 3D-katuja. Ostamisessa ja markkinoinnissa lisääntyvät yksilöllisyys ja kohdentaminen. Perinteinen ihmisten kategorisointi on hylättävä, kun kuluttajista koostetaan tietopankkeja (kuten Amazon.Comin suosittelut tyyliin “Ne, jotka ostivat tämän, hankkivat myös nämä”). Mutta koska shoppailu on vapaa-ajan aktiviteetti, niin edelleen tunnusteluun, kokeiluun ja ystävien tapaamiseen liittyvä ostostenteko kuuluu elämäämme.

Länsimaissa paikallisten, alkuperäisten ja reilun kaupan tuotteiden suosiminen pakottaa bisnestä muuttamaan toimintatapojaan.

Yhteisöllisyydestä raportti toteaa, että vuonna 2020 emme enää ajattele virtuaalisia yhteisöjä “vaihtoehtoina” todellisille, vaan lisäfoorumeina puhumiseen, ostamiseen, työskentelyyn, elämiseen ja vapaa-ajan viettoon. Netti tulee kaikkialle, kuten pyörät ja muste sitä ennen, joten virtuaalisuus ei ole erillinen osa muusta maailmasta, ja muuttaa käsitystämme siitä, kuinka jattelemee, tunnemme ja toimimme.

Pirkalta löysin Vizu Answersin tekemän kyselyn (pdf) blogien lukijoista. Mitään suurempia yllätyksiä edellisiin blogitutkailuihin ei äkkiseltään pompannut silmään: blogeissa arvostetaan hyvää kirjoittamista ja aihepiiriä. Lähes 70 prosenttia lukee blogeja päivittäin ja uusia blogeja löydetään erityisesti toisten blogaajien linkeistä.

Blogista tuntuu tekevän blogin kirjoittajan omat mielipiteet, kirjoitustyyli, “toimituksellinen vapaus” ja layout. Blogeja luvetaan huviksi ja oman henkilöjohtaisen kiinnostuksen vuoksi: kolmannes lukee saadakseen tietoa tai opiskellakseen, jotkut työn vuoksi. Tämän kyselyn vastaajista kolme neljästä lukee blogeja, 12 prosenttia kommentoi ja 11 prosenttia kirjoittaa omaa blogia.

– Lisäksi Sedis linkkasi Tampereen yliopistossa tehtävän Blogipäivyriprojektin osana olevan Heli Sillanmikon raporttiin (pdf) “Blogien käyttö viestinnässä”. Hyvä yhteenveto ja tietopaketti blogeista muutamalla esimerkillä höystettynä.

Tagged: Tags

3 Thoughts to “Muutamia bongauksia

  1. Uudenlaisista shoppailutavoista yksi on Browse Goods, jonka tarkoituksena on kai tarjota ihan jotain muuta. Taidan silti tykätä enemmän siitä perinteisestä nettisivujen tavoista lajitella tuotteita.

  2. Jos virtuaaliyhteisöllisyyden muuttuminen normaaliksi yhteisöllisyydeksi kestää vielä vuosikymmenen verran, niin minä luovutan =)

    Periaatteessahan asiaa on alleviivattu tutkimuksissa pitkään; “the Net is not a separate reality” (esim. Eric Uslaner, 2000). Noh, radion, television tai autojen historia opettaa, että teknologian mystifiointi jatkuu pahimmillaan vuosikymmeniä, mutta nykyisellä tiedon määrällä vähemmänkin pitäisi riittää.

  3. Lauri: Vähän tsekkailin tuota sivustoa, mutta täytyy myöntää, ettei heti kolahtanut.

    Miia: Totta, yllättävän kauan siihen vain menee, ennen kuin ajatus nettiyhteisöillysyyden “normaaliudesta” valtaa yleisen keskustelun :)

Comments are closed.