Mari Koo

Laajennettu puskaradio ja ostokäyttäytyminen

torstai 29. maaliskuuta 2007 klo 21.31

Salmenkiven Sami on koonnut DigiTalikkoon tietoja kolmesta viimeaikojen kyselyistä, joilla on pyritty selvittämään, kuinka paljon ihmiset lukevat keskustelupalstoja tai blogeja. Taustalla on mm. MediaComin tutkailu, josta tällä viikolla sai mediatilaa ja jota viime viikolla ohimennen sivusin kuultuani siitä (kyseisestä uutisesta ovat kirjoittaneet ainakin Miia, Madkola ja Sanakari, kukin omalla tahollaan kyselyä perustellusti negatiivissävytteisesti kommentoiden).

Henkilökohtaisesti minua ei enää juurikaan kiinnosta nämä tutkimukset siitä, kuinka moni sanoo seuraavansa blogeja tai kertovatko he tekstien vaikuttuvan ostopäätöksiin. Itseäni viime viikolta lainaten:

”- – – kuluttajan käyttäytyminen ja ostopäätösprosessi on edelleen monimutkainen.
– – – On tuotteita, jotka olen nettivinkkien perusteella hankkinut, mutta paljon teen ostoksia ihan muista syistä.”

Toinen asia on se, että googletuksen kautta löydettyä sivua ei ajatella varmasti useinkaan keskustelupalstana tai blogina. Se on tietolähde siinä, missä muutkin. Ja puskaradio on, kuten sanottu, vanha juttu.

Kyselyiden ongelmana on tietysti se tunnettu seikka, että kuluttaja voi vastata toisin kuin oikeasti toimii. En minäkään muista, miten tuotteiteni ostopäätökset syntyvät. Aika vahvana tekijänä arjessa ovat kuitenkin tottumukset tai hetken mielihalut.

Mikä minua sitten blogeissa ja kulutuskirjoittelussa kiinnostaa? Se, miten tuotteista kirjoitetaan (tai kuvataan) ja millaisen merkityksen ne osana muuta aineistoa saavat. Mainitaanko tuotenimiä vai ei? Kerrotaanko, mistä kirjoittaja ajattelee kimmoikkeen ostokselle saaneensa? Harvempi mainitsee arkiset ostoksensa, vaan kyse on yleensä jostain uutuustuotteesta, merkittävämmästä hankinnasta, epätavallisen hyvästä tai huonosta palvelusta tai jotenkin tunteisiin vedonneesta (kauan etsitty, kirppislöydöt jne.). Ja leviävätkö tiedot hyvistä ja huonoista vinkeistä blogeissa, ja jos leviävät, niin milloin ja miksi?

Entäs tulevaisuudessa, kun jokaisella on mahdollisuus jo kaupassa jakaa tietoa ostoistaan jonkun järjestelmän avulla?

Be Sociable, Share!

Kommentoi