Mari Koo

Kriittiset blogimiitin osallistujat

sunnuntai 6. toukokuuta 2007 klo 9.58

Alle olen koonnut tekstipätkiä blogimiittiin kohdistuneista kommenteista nimenomaan sponsoria ja itseäni ajatellen. Samalla välitän Björniltä kiitokset paikalla olleille ja erityisesti samaan pöytään kokoontuneille: hän oli kokenut käymiään keskusteluja antoisiksi.

Omasta puolestani kiitos vielä kaikille, palautetta ja ajatuksia on ilo lukea!

– – –

Skrubun pni kirjoittelee pitkälti erityisesti Flickristä:

“Björn Hammar (mycket osynlig på nätet, hittar inte något vettigare att länka till än detta (via)) bjöd på ett par öl och berättade om Taivas Innovations och Igglo. Troligen fanns det något substans i det han sade, men jag tyckte att jag inte riktigt förstod vad det var. Något om innehåll och social media… bloggar… men det liksom inte materialiserades. – – –

Och helt intressant att höra vad Hammar hade att säga efter det officiella talet om tagging, om att vara supporter eller anhängare… ett och annat om nätet och också livet utanför det. Satt och lyssnade lite, kastade in ett par kommentarer.

Men så var det något där som inte riktigt lät rätt. Det var om bilder på Flickr. Att människor där publicerar närmast bra bilder och hur de bilder man lägger ut på nätet beskriver ens person. Jag tyckte att där brast logiken, men fick inte in ett ord i diskussionen just då.

Jag skulle nämligen inte våga påstå att alla publicerar bara bra (/sina bästa) bilder på Flickr.”

– – –

Sun Äitis laajassa raportissaan:

“Kiitollisena hiljennyin kuuntelemaan puhettaan. Päälimmäiseksi siitä jäi mieleen,

  • etteivät kaikki amerikkalaiset passintarkastajat harrasta blogaamista eivätkä näin ollen tiedä, mitä web 2.0 tarkoittaa
  • jenkit pukkaavat lapsiaan stagelle päiväkoti-ikäisestä asti
  • kaikki eivät vieläkään tiedä, mistä lapset tulevat
  • blogiyhteisö ja kaupalliset toimijat lähenevät toisiaan
  • blogaajalle hyöty yhteistyöstä näkyy lähinnä kasvaneeen trafiikina

– – – Ei vaan, kyllä ne Börjen puheet joltain osin liki innostivat toimintaan. Sieluni silmin jo näin, miten Kruununhaasta asuntoa etsivät, voisivat Igglon sivulta klikata tienoon lähikauppoja esitteleviin blogeihin.”

– – –

Antti, Mainonta on syvältä II:

“Herra Hammar näki keskeisimpänä haasteena rakentaa rajapinta, jossa kaupallisuus kohtaa ei-kaupallisistä lähtökohdista toimivan sosiaalisen verkoston, vaikkapa blogosfäärin. Sinänsä tilaisuus itsessään oli mainio esimerkki IRL-rajapinnasta, tosin ilman ansaintalogiikkaa, jos ansainta ymmärretään välittömänä taloudellisena hyötynä. Toisaalta kyseisessäkin tapahtumassa syntyvä sosiaalinen pääoma, erityisesti fanittaminen on taloudelliseksi hyödyksi realisoituvaa (korostan realisoituvaa, ei suoraan realisoitavaa) sorttia.

Mutta takaisin herran puheenvuoroon. Mieleen jäi myös viittaus Alex Niemisen (lukekaa Mömmöstä se kommentti Laundryn saitin meiningeistä:) kommentiin siitä, kuinka suomalainen blogosfääri on nillittämistä. No sitähän tämä on, jos ei näe pintaa syvemmälle. Mutta Hammar siis jatkoi ajatusta edelleen ja huomasi, että kysymys on myös kulttuurisidonnaisesta muuttujasta. Jenkit pukkaavat lapsiaan stagelle jo taaperosta asti, joten siellä on pakko olla esillä henseleitä paukutellen. Se näkyy sekä hyvässä, että pahassa.

Pointtina edellisessä siis se, että tuosta lähtökohdasta voi kaupallinen toimija nähdä kyseisen kanavan hieman epäkiinnostavana ja liian sisäänpäinlämpenevänä. Blogaajan silmin taas sielun myyminen kaupallisuudelle voi olla pelottavaa. Eikä yksittäiselle blogaajalle tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta mitään rahallista rahaa juurikaan makseta. Se ei ole mahdollista vielä. Ehkä joskus. Mutta se on toinen tarina.”

– – –

Kriisi:

“Igglosta setä kertoi meille jänniä asioita Web2.0:sta. Viihdyttävä puhuja, oli kiva kuunnella, mutta henkilökohtaisesti on myönnettävä, että vaikka jäi fiilis siitä että meistä halutaan jotain, aivan suoraan ei koskaan tullut esille mitä. Sisältöä Iggloon? Ehkä. Mitä saamme takaisin? Trafiikkia? Senkö takia blogaamme? Ei kai kuitenkaan…”

– – –

Pörrö:

“Mikä siinä on että maailman tylsimmästäkin ihmisestä tulee het välleen hauska kun se yrittää saada ujutettua sanat “Web 2.0″ johonkin oikeaan lauseeseen mukaan. Akateeminen ja markkinataloudellinen kiinnostus sosisaaliseen mediaan on kieltämättä viehkoa, mutta kun itse olen asunut koneen ja netin äärellä jo nyytisistä asti niin aika usein herää sellaisia tyrskynaurukohtauksia kohdissa joissa merkittävimmäksi asiassa nostetaan “ihmiset niinkö ihan itse tekee sisältöä” tyyppiset lauseet. Ainahan niitä on tehneet ihmiset: nykyään vaan on tajuttu antaa pelivälineitä vapaampaan käyttöön ja saatu aikaiseksi tilanne, jossa palveluntarjoajat pääsevät pistämään ison kasan it-jamppoja yt-neuvotteluihin kun ei enää tarvita kuin raamit.”

– – –

Janne:


“Tapahtuman kokoonkutsujana toiminut MariKoo oli saanut sponsoriksi Igglo/Taivas Innovations -yhteenliittymän ja puhujaksi Björn Hammarin (kiitos tarjoiluista!) – – –
Mielenkiintoisia keskusteluja käytiin mm. blogeista ja niiden yhteiskunnallisesta merkityksestä, kaupallisuudesta, verkkomarkkinnoinnista, mainonnasta, liiketoimintakonsepteista, politiikasta, web2.0:sta, sosiaalisesta mediasta, Habbo-hotellista ja Flickristä, kansalaisjournalismista, perinteisen median roolista, käytettävyydestä ja käytettävyystutkimuksesta, mobiliteetista, kuvan merkityksestä verkossa, fanittamisesta, tarinataloudesta, 80-luvun it-lehdistöstä, peliarvosteluista, ruusuista, Kauppalehden blogeista, kuluttamisesta ja monesta muusta asiasta.”

– – –

Pää auki:

“Igglon Björn puhui meille. Olin kuullut ennakkoon, että hän on persoonallinen kaveri. Ja olikin. Mutta olenpa kolean uskottavasti samaa mieltä muun kriittisen yleisön kanssa, että duh.

On niin suloisen triviaalia olla kyyninen.”

– – –

Just Sopivasti:

“No mistä ne lapset tulee?”

Tätä oli kuulemma mietitty neljä päivää web 2.0 Expo seminaarissa San Fransiscossa, joten suuri yleisö voi olla huoleti. Vaikka riskirahaa ei virtaa suuren kuplan jälkeen ihan yhtä runsaasti, niin eiköhän tästäkin ajasta saada vielä loistavia tarinoita nuotiolla kerrottavaksi. Kitaralla säestäen.

Eilen istahdettiin hetkiseksi alas suomen älymystön kanssa, juotiin muutama sponsoroitu juoma ja kuunneltiin Taivas Innovationin (no siihen kuulee se Igglo ainakin) Björn Hammarin ajatuksia sosiaalisesta mediasta (no se web 2.0). Vaikka ajatuksia ole melkoisesti, niin mieleeni jäi päällimmäisenä tuo lapsien tuleminen. Onhan se nyt oleellista, että mistä tulee maksavat asiakkaat (no ne uudet lapset) sitten kun web on jo vaiheessa 49.023.”

– – –

Tuija:

“Sitä näköjään alkaa tulla vanhaksi ja tylsäksi kun ehtii ensimmäisten joukossa kotiin raportoimaan – mutta Mari Koon järjestämä blogimiitti tänään Nosturin Nousussa sujui rattoisasti. Parit virvokkeet tarjonneen sponsorin edustaja Björn Hammar puhui lyhyesti ja asiaa.”

– – –

Ilkka:

“Björn Hammarin pakollinen puhe oli riittävän lyhyt, joskaan ei hirvittävän iskevä.”

– – –

Lisäksi Oopalta löytyy kuvat minusta ja Björnistä.

Be Sociable, Share!

Kommentoi