Mari Koo

Kulutusblogihehkutusta toisaalla

torstai 7. kesäkuuta 2007 klo 17.28

Minulta pyydettiin taannoin tekstiä Kulutusjuhla.comista Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskuksen eli TIEKEn asiakaslehteen. Tiedosta-lehti 2/07 on nyt ilmestynyt, ja omakin pätkäni netissä luettavissa. Tosin lehden painetussa versiossa se näyttää tietysti paremmalta, koska taitto on mietitty ja mukana on myös Oopan minusta ottama kuva. Kun on esimerkiksi tottunut blogimaiseen linkitystyyliin, niin jotenkin häiritsee se, että tuossa nettitekstissä viittaukset ovat tekstinä jutun alussa.

Itse teksti ei varmaan sisällä yllätyksiä kenellekään, joka on tätä blogianikin lukenut.

Samalla aukeamalla oman lyhyen tekstini kanssa on myös Pohjoisranta Oy:n toimitusjohtajan Jouni Heinosen kolumni otsikolla ”Joko yritykselläsi on blogistrategia?”. Hyvä perusjuttu siitä, miksi yritysten kannattaisi seurata verkkokeskusteluja:

”Olennaista onkin löytää ne keskustelijat, jotka ovat yrityksen kannalta blogosfäärin tärkeimpiä mielipidevaikuttajia, ja analysoida näillä sivustoilla käytävää keskustelua. Koska verkko on nykyään myös toimittajien tärkein yksittäinen tiedonlähde, mielipidevaikuttajien blogeissaan esiin nostamilla avauksilla on huomattavasti keskivertoblogia suurempi todennäköisyys levitä hakutulosten kärkeen ja sitä kautta ulos verkosta, perinteistenkin medioiden juttuaiheiksi.”

– – –

Viimeisin viikko on mennyt jossain aivan muissa merkeissä kuin opintoihin tai blogeihin liittyviä asioita mietiskellen. Tai no, sentään yliopistolla piipahdin eilen, niin tuli sentään nähtyä kanssaopiskelijoita ja tutkijoita. Mutta kunhan selviän juhlahumuista ja muista enemmän lomailuun viittaavista toiminnoista, niin jää kenties aikaa lukemiseen, ajatteluun ja kirjoittamiseen.

Be Sociable, Share!

Kommentoi