Mari Koo

Sopivasti lokaali, riittävästi globaali

torstai 21. kesäkuuta 2007 klo 21.33

Olen kuvitellut globalisaation olevan siinä vaiheessa, että Nestlén brändit, suklaapatukat, jäätelöt ja tomaattikeitot, olisivat melko samanlaisia myyntimaasta riippumatta. Mutta väärin luulin, sen todisti Time-lehden (26/07) artikkeli.

Esimerkiksi Nescafe -pikakahvista tehdään 200 erilaista versiota, jotta se vastaisi paikallisia makutottumuksia. KitKat -patukka on Venäjällä hieman pienempi kuin Bulgariassa ja sen suklaa ei ole niin makeaa kuin saksalaisessa versiossa.

Jutun kirjoittaja, Peter Gumbel, on tutustunut Nestlén laboratorioon ja selvitellyt asiaa. Hän pohtii jutussa, eivätkö makutottumuksemme kuitenkin nykyisin ole melko samanlaisia asuinmaasta riippumatta, kun pizza ja sushi ovat levinneet kaikkialle. Nestlén vastaus on, että makuprofiili jää mieleemme hyvin varhaisessa lapsuudessa: se suklaa, jota syöden olet kasvanut, maistuu parhaimmalle.

Aino-jäätelöitä suomalaiseen makuun

Toki Nestlélläkin on tuotteita, jotka ovat samanlaisia myyntimaasta riippumatta (kuten McDonald’sin hampurilaiset pyritään tekemään kaikkialla yhtäläisiksi). Yksi näistä on korkamman hintaluokan jäätelö Häägen-Dazs.

Tässä kohdin juttu kertoo mielenkiintoisen seikan Suomesta ja Aino-jäätelöistä. Nestlé oli päättänyt tehdä maut, jotka sopivat paikalliseen makuumme ja lapsuuteemme: mustikkapiirakka ja karpalo-kinuski. Nämä tuotteet ovat kuulemma olleet melkoisia menestyksiä tässä maassa, jossa jäätelön kulutus henkeä kohden on yksi suurimpia Euroopassa.

Olen itse syönyt kyseistä mustikkapiirakka-Ainoa ja hyväähän se on. Karpaloa ja kinuskia en tosin omaan lapsuuteeni osaa liittää.

Elintarvikkeisiin paremmin perehtyneet voisivat varmasti kertoa tarkempia faktoja, mutta kyllä jokaisella lienee kokemuksia myös omien makutottumusten muuttumisesta. Enpä muista, että olisin tummasta suklaasta lapsena pitänyt eikä sitä juuri edes ollut myynnissä, mutta nyt, totuttuani siihen, en juuri muuta suklaata edes osta. Mutta toki on runsaasti niitä lapsuusmakuja, joita ei mikään ylitä.

Suosittelen tuota Time-lehden We Are What We Eat -artikkelikokonaisuutta kaikille ruuasta ja sen merkityksestä kiinnostuneille.

Be Sociable, Share!

Kommentoi