Mari Koo

Lehtijulkisuudesta ja kävijämääristä

tiistai 24. heinäkuuta 2007 klo 0.01

Nyt, kun blogaamisestani on ollut pariin otteeseen tiedotusvälineissä juttua, niin olen saanut jälkeenpäin tiedusteluja siitä, miten julkisuus näkyy blogin kävijämäärissä.

Lehtijuttu ei suuresti tuo kävijöitä, etenkään verrattuna siihen, että jokin suosittu sivusto linkkaa blogiin. Sen näki nytkin Hesarin jutun perusteella. Juttuhan julkaistiin verkossa perjantaina, ja tiedot Mieto marinadi -blogista olivat kainalojutussa ensimmäisenä. Tämän ansiosta Marinadissa oli perjantaina 632 käyntiä, mikä on suurinpiirtein tuplasti verrattuna normaaliin perjantaihin, jos olen blogin päivittänyt.

Lauantaina juttu siis ilmestyi paperiversiossa (ja oli pidempi kuin verkossa). Marinadissa oli kyseisenä päivänä 407 käyntiä, mikä on vajaat parisataa enemmän kuin normaalina lauantaina, ja samoin vielä sunnuntainakin käyntejä oli yli 370.

Tässä Mari Koo -blogissani sen sijaan näkyi oma perjantain linkkaukseni tänne sekä Hilavitkutin.comin lauantain linkkaus tuohon aiempaan kirjoitukseeni. Perjantainan käyntejä oli 104, lauantaina 125, sunnuntaina 82 ja nyt maanantaina 72 (vertailun vuoksi: kesäkuussa tässä blogissa ei yhtenäkään päivänä ollut yli 70 käyntiä). Ja nämä kävijät tulivat siis pitkälti Hilavitkuttimesta tai Marinadista. No, tämä blogi ei siis yleisesti pääse kävijämäärillä juhlimaan.

Yleisesti blogieni kävijämääristä vielä hiukkasen. Käytän laskurina Google Analyticsiä ja laitanpa tähän nyt toukokuun tilastoja:

Kulutusjuhla.com: 10 541 käyntiä, 6 338 kävijää, 15 574 näyttökertaa, liikenteen lähteinä yleisimmät ovat Blogilista.fi ja Google, joista molemmista on tullut reilu 3 600 käyntiä eli yhteensä noin 70 prosenttia käynneistä.

Mieto marinadi: 10 556 käyntiä, 4 178 kävijää, 17 302 näyttökertaa, Blogilista.fi:n kautta 52 prosenttia ja Googlesta 16 prosenttia käynneistä.

Yleisesti ottaen siis Marinadissa käy paljon vakioporukkaa ja Blogilista.fi:n kautta tulevia. Kulutusjuhlaan päädytään sen sijaan enemmän myös googletuksella.

Ja kuten kirjoitin, tämä Mari Koo ei hirvittävästi kävijöitä kerää: ei päivity niin aktiivisesti eikä aihekaan mitä ilmeisimmin ole yhtä kiinnostava kuin tuolla Marinadissa.

– – –

Kiitokset myös aktiivisesta kommentoinnista edellisessä postauksessani! Soopeli ja Arttu käynnistivät keskustelun lainsäädännön asettamista rajoituksista pistää blogiin ”Lahjoita vapaasti” -tyyppinen ratkaisu rahan keräämiseksi kiitollisilta lukijoilta. Oma asiantuntemukseni ei aiheen käsittelyyn riitä, joten jatkakaa vaan, te viisaammat.

Be Sociable, Share!

5 kommenttia kirjoitukseen “Lehtijulkisuudesta ja kävijämääristä”

  1. Petja Jäppinen sanoo:

    Sun blogillasihan on huomattavasti vähemmän kävijöitä mitä olen odottanut.
    Olen blogilistan perusteella arvellut että sinulla olisi noin 3000 erikävijää päivässä Marinadissa.

    Viime perjantai oli poikkeuksellisen hiljainen perjantai, toiseksi hiljaisin koko vuonna: 404 eri kävijää.

    Minulla on tulee linkkien kautta noin 18% kaikista kävijöistä ja tämä jakaantuu niin että noin puolet tulee googlella, ja neljännes blogilistan kautta. Suomi.24 ja Hevostalli.net ovat myös korkealla sisäänheittotilastolla.
    Vakikävijöitä on 80% porukasta.

    Yleensä hiljaisin päivä on sunnuntai, vilkkain tiistai ja perjantai. Vuoden hiljaisin päivä on ollut 266, vilkkain 1499(; muistaakseni.) Keskiarvo on tässä kuussa 606 ja uniikkikävijöitä yhteensä 3668. Viime vuoden heinäkuusta kävijämäärä on laskenut selvästi, vaikka vuosikeskiarvo onkin viime vuotista kovempi.

    Talsan Ihmiskunnan Takaportilla käy viikossa vähemmän kuin Ihmiskunnassa normaalin aamupäivän aikana.

  2. Mari Koo sanoo:

    Sinä taidat päivittääkin useammin kuin minä, Marinadissa ei normisti ole kuin yksi tekstipläjäys/pvä. Ja oletettavasti verkostosi on laajempi, joten on enemmän uteliaita lukijoitakin. Minulle Marinadi kävijämäärät ovat hämmentävän suuret, kun eihän se nyt niin ihmeellinen blogi ole: jo se noin 300 kävijää päivässä tuntuu minusta paljolta :)

  3. Petja Jäppinen sanoo:

    Mulla on automaattipäivitys.
    Aikaisemmassa elämässäni esimieheni sanoi että olen nopein kirjoittaja jonka hän nähnyt.

    Blogikirjoitukset ovat tyypillisesti lämmittelykirjoittelua ennen varsinaista kirjoittelua, niin että kun kirjoitan muuta, kirjoitan sitten blogiini ennen sitä.
    Osa tavarasta menee sitten varastoon, niin että jos en ole paikalla, niin WP julkaisee tavaraa automaattisesti; Blogini voisi toimia pari kuukautta, vaikka olisin reikäpäässä jossakin.
    Kommentti ystävällinen minun blogini ei ole, se sallii kommentoinnin vain oman nimensä ilmoittaneille, eikä välttämättä silloinkaan.

  4. Pirjo sanoo:

    Täytyy kommentoida tuohon googletukseen, että kaikki Googlesta blogiin tulleet lukijat eivät välttämättä ole “googlettajia”. Olettaisin, että Analytics laskee tuohon mukaan myös ne, jotka tilaavat blogin RSS:nä Google Readeriin. Jos jollakulla on parempaa tietoa, niin saa korjata.

  5. Mari Koo sanoo:

    Joo, en tiedä, missä Readeria käyttävät tilastoissa näkyvät (vaikka itsekin sitä käytän).

    Hakukoneiden kautta tulevat Analytics pistää omaksi porukakseen, ja esim. Kulutusjuhlassa heitä on ollut toukokuussa kaikkiaan 3 692, heistä Googlesta 3 624. Ja liikennelähteissä Googlen ansioksi listataaan näköjään 3 615 käyntiä. Eli siis nämä kaikki luvut liikkuvat aika lähellä toisiaan.

    Marinadissa Google on toukokuussa ollut liikenteen lähteenä 1717 käynnille, ja sama luku näkyy tilastoissa myös Googlen haun kautta saapuneille. Eli tuon perusteella kukaan ei olisi tullut Readerin kautta, jos Google olisi lähde. Ja se ei ole kovin uskottavaa.

Kommentoi