Mari Koo

Kuluttaja etsii ja tahtoo löytää

keskiviikko 3. lokakuuta 2007 klo 18.36

Olin tänään puhumassa Markkinointi verkossa -seminaarissa Lahdessa. Koska olin viimeinen puhuja ja epäilin, että Samit, siis Salmenkivi ja Viitamäki, esittelevät ennen minua ansiokkaasti kaikenlaisia tehtyjä kampanjoita, esimerkkejä maailmalta ja netin sosiaalisia systeemejä, niin päätin suosiolla jättää sen puolen käsittelemättä.

Mutta tokihan minun puheissani oli samoja teemoja kuin muillakin seminaarissa: hakukoneiden merkitystä, nettinäkyvyyttä jne. Kuluttajanäkökulmasta olisin varmaan voinut olla vieläkin kriittisempi tiettyjä ilmiöitä kohtaan. Mutta ensi kerralla sitten, jos samasta aiheesta vielä päädyn puhumaan.

Esityksessä totesin, että olen usein harmitellut, vielä tänäkin vuonna, kun en löydä netistä haluamaani tuote- tai yritystitietoa. Olen esimerkiksi nähnyt printtimainoksen jostakin tuotteesta, mutta googletuksella saatu saalis on jäänyt laihaksi: kenties joku maininta jollakin sivulla, mutta siinä kaikki.

Muistelen, että esimerkiksi Arabian Taika-astiastosta olin kuullut ja nähnyt viime talvena, mutta ainoa virallinen tieto oli jokin lehdistötiedote. Olisin halunnut ihastella tuotetta blogissa laajemmin, mutta mitään kunnollista sivua, johon olisin voinut linkittää, ei ollut.

Nettimarkkinoinnissa pidän siis hyvin tärkeänä sitä, että kuluttaja löytää tietoa halutessaan. Tämähän on perusperiaate. Nettiä käytetään lisätietolähteenä, ja jos tieto ei löydy, niin etsijä turhautuu.

Jos yritys ei tarjoa tietoa, niin pian se on jossain muualla. Esimerkiksi blogeissa. Eli mielestäni ennen kaikkea nettimainontaa tai muuta markkinointi yrityksissä kannattaisi miettiä se perustavanlaatuinen nettinäkyvyys kuntoon.

Viipaleita esityksestä

Päivän esityksessä käyttämäni pp-kalvot voi tsekata Slidesharesta. Mitään erityisen uutta ja mullistavaa siellä ei liene, jos on blogiani pidempään lueskellut, ja asiasisällöltään ovat varsin köykäiset tuollaisenaan, ilman höpötystäni.

Esityksessä viittasin mm. seuraaviin blogiteksteihin, kiitokset siis heille:

Marjut ja Tavastian huono mainos
Eräs Saara ja ärtymys mainontaan
Viasto: Riku sai mainontaa Nestlén nimissä

Be Sociable, Share!

3 kommenttia kirjoitukseen “Kuluttaja etsii ja tahtoo löytää”

  1. Suviko sanoo:

    Just eilen nyppi, että kaikenmaailman mainos-flääääs-soivakilke-sivuja löytyy, muttei asiallisia verkkokataloogeja vanhoista tuotteista. Halusin esitellä poikakaverille alelaarissa olevan Finlaysonin lakanan ennen sen ostamista. Sivuilla oli vain uusimman malliston tiedot ja kuvat. Grrr. Arabiassa siis oli -50% parivuoteen pussilakana viime kevään (?) mallistosta, jonka voisin käydä noukkimassa, jos se on siellä vielä huomenna.

    Kyllä ne vanhatkin tuotteet tekee yrityksen kuvaa. Jos haluaa fanejaan ja uskollisia asiakkaita helliä helpolla niin design-merkkien kannattaisi panostaa järkeviin arkistoihin.

  2. Mari Koo sanoo:

    Suvi, hyvä esimerkki! Tuollaisen sisällön pitäminen sivuilla tarpeellista infoa kuluttajien kannalta. Minäkin olen joskus tuskaillut Marimekon sivuja, joista tuotteista ei mielestäni saa tarpeeksi tietoa. Että joo, viimeisin mallisto on esillä, mutta ei siitäkään niin kovin kummoisia kuvia jne, ja vanhempia tuotteita ei tietysti löydy (paitsi ns. klassikot).

  3. Kirjoitit juuri siitä mitä pitäisi. Eli oikeanlainen nettinäkyvyys. Ongelma ei ole mikään vähäinen, mutta korjaantumaan päin. Kunhan sivun informatiivisen sisällön luoja sekä käyttäjä kohtaavat. Eli kunhan aikaa kuluu.
    Ongelmaa ei tee pienemmäksi juuri siihen auttavat tekijät, eli lisänettinäkyvyyden tarjoajat. Kirjoitin sivuilleni tästä.

Kommentoi