Mari Koo

Cafe Picnicin blogimarkkinointi maistuu pahalle

perjantai 26. lokakuuta 2007 klo 13.48

Arinan Teemu havannoi, miten Cafe Picnic on hukassa Millan blogi -viraalimarkkinointiyritelmällään. Muutamia Teemun huomioita:

    • On the front page you can’t identify right away if the site is a blog written by some girl called Milla, or just a cheesy commercial. This is unforgivingly misguiding for the readers.
    • The front page features 9 fake pictures taken by professional photographers with pro-cameras. The photos scream “I’m fake” right at you.
    • A commercial starts to play immediatly to disrupt you. It scares you to death with its unauthenticity.

Ja vielä paljon lisää, nin sisällöstä kuin tekniikasta (mm. ei kommentointia, ei RSS:ä, ei pysyviä linkkejä blogiteksteihin). Blogimarkkinointia voisi tehdä myös hyvin, mutta Millan tarina on kyllä kieltämättä melkoinen pohjanoteeraus, koska kyseessä ei ole edes ole blogi, vaan huonosti kirjoitettu muka-nettipäiväkirjailu.

Minä vissiinkin olisin jopa kohderyhmää eli kolmekymppinen sinkku helsinkiläisnainen ja voisin jopa nauttia hyvin tuotetusta blogimuotoon tuotetusta mainostarinasta, mutta Millan höpinä on tuskastuttavaa luettavaa.

Joten luen paljon mieluummin jatkossakin muita blogeja ja käyn muissa kahviloissa.

Kuten Teemu hyvin toteaa:

”The site is everything but authentic. It’s a shame for the whole finnish blogging community, that sites like this exist with the name “blog” written on it. Some companies do it right, some listen to ad-agency drones who don’t know what they are doing. For a better example, see blogger Veloena sponsored by Suomen Kuvalehti. She is doing a great job and probably costs less than this shameful campaign.”

Onko nyt todellakin niin, että Suomessa on herätty blogien olemassaoloon ja blogit yritetään tunkea väkisin joka paikkaan, vaikka ne eivät lainkaan toimisi näissä malleissa, on sitten kyse yritysten sisäisestä tai ulkoisesta viestinnästä, mainonnasta tai siitä, että käyttäjät saataisiin muodikkaasti osallistumaan eri nettisivuille?

Kuten Chris Garrett kirjoittaa, niin blogi ei aina ole oikea tapa:

”Just because everyone and their pet hamster seems to be blogging right now does not mean it is always the right thing to do.”

Be Sociable, Share!

9 kommenttia kirjoitukseen “Cafe Picnicin blogimarkkinointi maistuu pahalle”

  1. erkka sanoo:

    Pointit ovat molemmilla hyviä, mutta ”Millan blogi” saa mielestäni nyt kritiikkiä varsin aiheetta, sillä se on kampanjasivu, ei blogi. Kommenttini venyi niin, että siitä tuli oma postauksensa: http://erkka.vuodatus.net/blog/900221

  2. Mari Koo sanoo:

    Niin, minua kai eniten ärsyttää se, että tuota kutsutaan blogiksi. Jos tätä termiä ei käytettäisi, niin sitten sivu menisi kyllä ihan mainiosti muun markkinointisälän joukkoon. En itsekään laske Millan blogia varsinaiseksi fake blogiksi, koska a) se ei ole blogi ja b) huijata ei varsinaisesti yritetä.

  3. Mari Koo sanoo:

    Jotta en vain valittaisi, niin mielestäni Cafe Picnic olisi voinut toimia esimerkiksi seuraavasti:
    – Kampanjalle olisi tehty sivusto http://www.picnic.fi/milla sen sijaan, että osoite on millanblogi.fi (näin sivun osoitteesta osaisi jo päätellä, että se on osa kahvilan markkinointia).
    – Sivun ulkoasu viestittäisi selkeästi sen olevan osa Picniciä (logoja ja väritystä jne)
    – Sanaa ”blogi” ei tarvitissi käyttää lainkaan, esim. ”Milla tarinoi” olisi ihan riittävästi
    – Luotaisiin alasivu, jossa kerrottaisiin, mistä on kyse.
    – Annettaisiin mahdollisuus palautteeseen ja kommentointiin.

  4. erkka sanoo:

    Jeps, ymmärrän tuon blogi-sanan aiheuttaman ärsyyntymisen. Blogiaktiiveille (myös itselleni) sanan väärinkäyttö ymmärrättävästi on punainen vaate – itsekin jouduin laskemaan kymmeneen ja tutustumaan saittiin kunnolla, ennen kuin huomasin närkästyneeni turhasta. Kun asian suhteuttaa laajempaan kuvaan, niin viestin kohteena olevalle valtaväestö kun loukkaannu, jos blogien muotokieltä lainataan – tällaista tuttujen medioiden mukailua tapahtuu kaikessa mainonnassa. Tässä tapauksessa olisi tietenkin voitu ottaa huomioon, että lainaus voi aiheuttaa näkyviä kielteisiä reaktioita ja siinä mielessä vielä eksplisiittisempi disclaimer olisi ollut aiheellinen – kaikki eivät taida malttaa katsoa sitä videota, joka tekee mainoskontekstin aika selväksi.

    Ehdottamasi url on ehdottomasti parempi. Tuollaiset kamppiskohtaiset domainit ovat vain aika yleinen ja huono tapa muutenkin. Nettibisnes.infon Arttu kirjoitti aiheesta hiljattain pitkän ja hyvän postauksen.

    About-sivu ja palaute-lomake ovat hyviä lisäyksiä ihan mille tahansa sivustolle se on totta, mutta kommentointia ei taida olla mielekästä laittaa käsikirjoitetun mainoksen yhteyteen.

  5. Mari Koo sanoo:

    Niinpä, myönnetään, että tässä ehkä pikkuisen herkkänahkaisesti reagoin. Mutta on vain kovin sääli, että blogimuotoisuutta käytetään tällä tavoin: ihan oikeasti voisin olla hyvinkin ilahtunut hyvinkirjoitetusta mainosblogista. Esim. onhan Kari Hotakaisen lyhyitä kirjoituksia kaljapullon etiketissä ja ne ovat hauskaa luettavaa. Sikäli siis taidolla tehty blogi, jonka markkinoinniksikin heti tajuiasi, toimisi vallan mainiosti hyvänä viihteenä.

    kommentointia ei taida olla mielekästä laittaa käsikirjoitetun mainoksen yhteyteen.
    Mjoo, voipi olla näin, asiaa hetkisen mietittyäni. Hätäisesti tässä nyt vaan pistin samaan syssyyn koko palautteenannon.

  6. Maurelita sanoo:

    Kun blogit ovat itselle tärkeitä, on täysin ymmärrettävää moisen kismittävän ! Itseäni rassasi feikin ”Pariisin suomalaisen” blogi jonka takana on MEK ja buzz-markkinointitoimisto Lemon Buzz Pariisista. No sitä ei piilotella ja jos skrollaa alalaitaan tai kurkkii kilpailun taakse, ymmärtää heti mistä on kyse. Mutta kuka kurkkii ?

    Kuten Teemulle jo kommentoinkin, mimmi ei näytä osaavan suomea edes näytteeksi, mutta taitaa muka 3v Pariisissa asuttuaan maan kieltä täysin korostuksetta ja virheettä. Lisäksi postauksia tulee ahkerasti Suomesta – mutta hei luulin sen asuvan Pariisissa ?!

    Mutta kuten sanoin, tässä hatutti lähinnä se että MINÄ olin olevinani Se Ainoa Oikea Pariisin suomalaisblogimimmi (aitoa lätinää jo vuodesta neljä), ja tämä tuli ammattimaisine podcasteineen ja tukijoukkoineen astumaan varpaille. Noh, lukijakuntamme ei onneksi ole sama – minulle ei tule ranskalaisia miehiä kinumaan kutsua Suomeen lomalle ! =D

    http://tarina.blogging.fi/2007/10/26/fake-blog-award-millanblogifi/#comments

  7. Mari Koo sanoo:

    Maurelita, minulle sinä olet todellakin olet ainoa oikea Pariisin suomalaisblogaaja, jos se yhtään lohduttaa 🙂

  8. Janne sanoo:

    Näyttäisi olevan whois-tietojen perusteella Luovian tekemä toi ”hieno” Picnic-mainos:
    http://www.luovia.fi/

  9. […] huomion kansalaismedioissa, ovat omalla tavallaan sen myös ansainneet esimerkiksi Lehtovaara, Millan blogi tai vaikka Sampopankin […]

Kommentoi