Mari Koo

Porukalla blogin kimppuun

torstai 22. marraskuuta 2007 klo 17.12

Vierailin vaihteeksi vilkaisemassa muoti- ja trendiblogeja ja huomasin, että uusi ryhmäblogi, Cotton, oli tässä porukassa saanut paljon huomioita. Käsittääkseni mukana olevat viisi nuorta naista ovat omilla tahoillaan enemmän tai vähemmän kirjoittaneet omia blogejaan, ja nyt voimia on koottu yhteisen blogin alle.

Cotton sai miettimään porukkablogaamisen toteuttamista. Kulutusjuhla-blogimmehan on toiminut useamman kirjoittajan areenana huhtikuusta 2006, mikä taitaa olla pitkä ikä suomalaiselle asiaryhmäblogille. Kirjoittajaporukka on pikkuisen muokkaantunut matkan varrella, ja tietysti ihmisten aktiivisuus kirjoittajina vaihtelee.

Kulutus on kaikille tuttua

Kuluttaminen on porukkablogaamiseen toimiva aihealue: jokainen on omalla tavallaan sen asiantuntija. Vaikka kirjoittajilla on omat bloginsa, niin kulutukseen liittyviä teemoja ja havaintoja on varsin soveliasta lykätä toiseen blogiin. Jokainen saa myös pitää sen oman blogi-identiteettinsä Kulutusjuhlassa, mutta samalla tuoda esiin sellaisia asioita, joita omassa blogissa ei välttämättä edes käsittelisi.

Lisäksi kuluttaminen on aihe, josta on monta mielipidettä ja henkilökohtaiset näkemykset ovat tärkeitä. Jos pitäisin kulutusblogia yksin, niin se käsittelisi aihetta väistämättä kapeammin. Toki tuon Kulutusjuhlaan paljon lainauksia muista blogeista, jotta tätä näkemystä saisi laajennettua. Siinäkin mielessä kuluttaminen sopii aihealueeksi: ihmiset kirjoittavat arkisesta kuluttamisestaan blogeihin, vaikka eivät varmasti aina edes ajattele, että nyt kirjoitan nimenomaan kuluttajana.

Vastuu ja valta

Mutta kuten yleensäkin missä tahansa porukassa, niin jonkun pitää olla enemmän vastuussa. Kulutusjuhlassa tämä tehtävä on minun: olen blogin laittanut alkuun ja minä pohdin kuluttamista paljon muutenkin. Vanha tuttu 80/20 -sääntö ei liene Kulutusjuhlassa kovin kaukana totuudesta: se on 80 prosenttisesti minun blogini, enkä halua langettaa muille paineita siitä, että heidän pitäisi esimerkiksi kirjoittaa tietyin väliajoin.

Olen pyytänyt muita mukaan: he siis ovat jollain lailla tuttujani oikeasta elämästä. Joskus olen saanut sähköpostin henkilöltä, joka on ollut kiinnostunut liittymään Kulutusjuhlan kirjoittajaksi, mutta minä haluan mieluusti pitää porukan pienempänä ja sellaisena, että tunnen kirjoittajat.

Kokonaisuudessaan Kulutusjuhlaa on tietysti tehty ilman strategioita tai visioita, ihan vain fiiliksellä. Minulla on toki ollut ajatuksia siitä, millaista blogia haluan tehdä, ja muut ovat halunneet osallistua siihen, mikä on ollut hienoa.

Into hiipuu helposti

Blogihistorian varrella olen Suomessakin nähnyt ryhmäblogeja, jotka on tohinalla perustettu jo olemassa olevien yksittäisten blogaajien voimin. Pari kuukautta jaksetaan toimia aktiivisesti, ja sitten paukut alkavat loppua. Kulutusjuhlassakin oli samaa alkuintoilua, mutta päivitystahti on onnistuttu säilyttämään ihan asiallisena (ja edelleen muistutan siitä, että melkoinen osa sisällöstä on lainauksia muiden blogeista, joka sinällään helpottaa ylläpitoa).

Kulutusjuhlassakaa homma ei varmaankaan toimisi, jos meistä jokainen ylläpitäisi myös omaa kulutusblogia. Tällöin toki voisi olla käytännöllistä luoda ”yhteenliittymäblogi”, johon jokainen voisi tuoda ne kirjoitukset, jotka haluaisi.

Ryhmäblogi voi toki vallan mainiosti toimia esimerkiksi organisaatissa tai opintoihin liittyvänä projektina. Ryhmäblogi on kenties myös jollain lailla turvallinen tapa perehtyä blogien maailmaan: kun on yhtenä muiden mukana, kynnys on matalampi. Toisaalta blogin muiden kirjoittajien aktiivisuus saattaa vaikuttaa eri tavoin: joku ahdistuu siitä, ettei itse saa tuotettua mitään ja on vain hiljaa, kun toinen taas päättää, että jos tuo yksi on kirjoittanut noin paljon, niin kyllä minunkin pitää.

Ryhmäblogeissakin kirjoittajat esiin

Minä kaipaan usein blogeissa jonkinlaista kuvausta kirjoittajasta. Tuntuu, että ryhmäblogeissa tämä puoli unohtuu vielä useammin: kerrotaan kyllä, mistä blogissa kokonaisuutena on kyse, mutta kirjoittajien omia taustoja ei tuoda blogissa esiin.

Olen koettanut miettiä, miten ryhmäblogissa mukana olevia ihmisiä voisi motivoida. Ketään ei voi pakottaa kirjoittamaan, ja voi olla, että vaikka innolla on lähtenyt mukaan, ei ryhmäblogaaminen kokeilun jälkeen kiinnostakaan: siitä ei koe saavansa sitä, mitä toivoi. Näinhän käy monelle yksinkin blogaavalle, mutta ryhmäblogissa innostuksen hiipuminen vaikuttaa myös muihin.

Tsekkailin vielä läpi muutamia suomalaisia ryhmäblogeja. Kiva olisi kuulla lisää hyvistä esimerkeistä.

Avokatsomo – Urheilua neljän kirjoittajan voimin.

In HIIT Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT:n tutkijoiden suora kanava yliopiston kolmanteen tehtävään

Kobaïa – Ansaitsee maininnan siksi, että on toiminut jo vuodesta 2002.

Luova liiketoiminta – Slow living – HKKK:n Luovat liiketoimintastrategiat -kurssin hiljaista tilojen ja aikojen pohdintaa.

Tyttöjen pukuhuone – Neljä naista kirjoittaa asiallisesti seksistä.

SomeLab – Yhteisöllisesti sosiaalisesta mediasta.

Teknologian kulttuurinen ja yhteiskunnallinen tutkimus -seminaari joulukuussa

Yleistiedotteena on paikallaan mainita vielä Kuluttajatutkimuskeskuksen Teknologian kulttuurinen ja yhteiskunnallinen tutkimus -seminaari maanantaina 3. joulukuuta. Mukana on monta mielenkiintoista aihetta, mm. Sari kertoo naisten nettijulkaisemista käsittelevästä gradustaan ja HIITin Vilma Lehtonen käsittelee verkostosivuja. Jos ehdin, niin suuntaan paikalle kuuntelemaan.

Be Sociable, Share!

5 kommenttia kirjoitukseen “Porukalla blogin kimppuun”

  1. Tuija sanoo:

    Vierityspalkki on tammikuussa 2006 käynnistynyt ryhmäblogi uudesta mediasta.

  2. mn sanoo:

    Ylläpidän kahta ryhmäblogia, Hernekeppiä http://blogit.hernekeppi.fi ja Tekele & tuunausta http://blogit.hernekeppi.fi/tekele.php
    HK on ollut pystyssä jo useamman vuoden (12/2004), T&T:kin jo pari vuotta (10/2005). Kirjoittajat ovat jonkin verran vaihtuneet, joitain on lähtenyt ovet paukkuen: ärtymystäkin on herättänyt se, että blogi ei ole ollutkaan 100 % oma, vaan joku (= minä) on ”määräillyt”. Tosiasiassa olen määräilyn jättänyt minimiin, mutta pakko on joskus joitain linjauksia tehdä. Kimppablogia pitää omanaan kuitenkin, vaikka muut pyrkisikin ottamaan huomioon ja olemaan mahdollisimman demokraattinen.

    Mulla on myös sellainen teoria, että bloggaamisen aihe ratkaisee aika paljon: jos tarkoitus on losottaa omaa elämäänsä tai esim. käsityöblogien tavoin esitellä omia töitään ja siten osaamistaan, ryhmäblogi ei jaksa kiinnostaa kovin kauan: omaa tilaa ei syny samalla tavalla tai tila ei vaan riitä kaikille. Jos taas bloggaajia yhdistää jokin asia, edes löyhästi, kuten meitä Hernariin kirjoittajia yhdistää äitiys/vanhemmuus, blogitila riittää pidemmälle, ikään kuin yhteisen edun nimissä. Synergiaa syntyy ihan huomaamatta:)

  3. Trendi Frendi sanoo:

    Tervetuloa kurkkaamaan myös Trendi Frendiin http://www.trendifrendi.com – kahden ulkosuomalaisen naisen ylläpitämä naisten hömppä-sivusto, johon kaikki muutkin ovat tervetulleita kirjoittamaan.

    Blogi on ollut pystyssä reilun kuukauden, ja kerää reilun parisataa lukijaa päivässä, vaikka osallistujia ei vielä kovin montaa ole – kaikki osallistujat kyllä toivotetaan sydämellisesti tervetulleiksi. Trendi Frendi innostaa kirjoittajia laadukkaiden tuotepalkintojen avulla, joita arvotaan kaikkien kirjoittajien kesken.

  4. Mari Koo sanoo:

    Tuija: Hyvä kun muistutit, Vierityspalkki kuuluu omiinkin seurattaviin, mutta jäi tästä listauksesta pois.

    MN: Aiheella on varmasti iso merkitys. Oman blogaajaidentiteetin saa kunnolla luotua vain omalla blogilla, mutta tuollaista Hernarin tyyppistä ”asiantuntijuutta” (sitähän äitiyskin on :)) hyödyntävä kimppablogi toimii paremmin.

    TrendiFrendi: Tästä sitten pääseekin blogaamisen syvällisempään olemukseen. Jos kirjoittajia houkutellaan palkinnoin, niin saako nimenomaan se toive palkinnosta kirjoittamaan, eikä välttämättä silkka halu jakaa omia ajatuksiaan? Eli sivustonne toimii aika erilaisella periaatteella kuin esim. Hernekeppi. Blogikirjoittamiseen kuuluu yleensä ajatus pitkällisemmästä sitoutumisesta ja siitä ”oman paikan” luomisesta: TrendiFrendin kaltaiseen sivustoon voisin itse kuvitella ”osallistuvani” palkinnon toivossa lähinnä lähettämättä suunnilleen saman tekstin, jonka olen jo julkaissut omassa blogissani. Toki tuollainen sivusto voi toimia nimenomaan kokoavana tahona nettiyhteisölle.

  5. Trendi Frendi sanoo:

    Olet aivan oikeassa – emme varsinaisesti etsikään uusia ns. tukipilareita blogin ylläpitoon ja kirjoittamiseen, vaan haluamme antaa kaikille haluaville mahdollisuuden tulla kirjoittajaksi – vaikkakin palkintoja porkkanana käyttäen – palkintojen kanssa toivomme alentavamme kynnystä kirjoittaa.

    Annamme myös esim. suomalaisille verkkokaupan omistajille mahdollisuuden tulla kirjoittamaan esittelyn tuotteistaan/osaamisestaan/palveluistaan.

    Suomalaiset haluavat kyllä kirjoittaa ja osallistua, mutta kynnys antaa kirjoituksia ns. ”julkaistavaksi” tuntuu olevan suuri. Keskustelupalstan tapaiset sivustot toiminevat paremmin, etenkin jos kirjoittaja voi verhoutua nimimerkin taakse.

Kommentoi