Mari Koo

Nettikeskustelussa teeskentely ei kannata

keskiviikko 28. marraskuuta 2007 klo 10.17

Muokkauksia: Tekstiin lisätty samana päivänä linkkiä muihin viittauksiin, seuraavana päivänä lisää ITviikon kesäkuisen jutun perusteella.

Viima oli havainnut, kuinka Fortum ja HeyDay (”uuden ajan bränditoimisto”) ovat lähteneet hakoteille trendikkäässä viraalimarkkinoinnissa: keskustelupalstoille pistetään muka-nuorekkaita kommentteja liittyen ilmastonmuutosta käsittelevään Fortumin sivustoon. Samainen HeyDay on myös kirjoittanut kommentteja keskustelupalstoilla liittyen Battery-energiajuoman markkinointiin.

Jos tästä hakee hyviä puolia, niin saatiin hyvä esimerkki siitä, miten netinkäyttäjät ja kuluttajat (tässä tapauksessa Viima) havaitsevat ja nostavat esiin näitä kyseenalaisia tapoja ja keinoja tulla nettiin mukamas teeskennellen tavallista nettikeskusteluun osallistujaa.

Se reilu meininki olisi enemmän kuin paikallaan, eikä netissä porrääviä kannattaisi aliarvioida. Fortumin ilmastonmuutoskampanjalle tällaiset paljastumiset eivät ole mitenkään positiivinen asia.

Lisäys klo 13.10: Jaikussa toveri Jahapaula löysi vielä lisää näitä Fortumin sivustoon liittyviä keskusteluita Suomi24:sta (Kirjoittanut: markkinointi 26.11.2007 klo 15.45):

”Mun mielestä fortumin ilmastokampanja http://www.fortum.fi/ilmasto/ on hyvä esimerkki siitä miten yritysten pitää jeesata ja ottaa kantaa isoihin ongelmiin/kysymyksiin. kummiskin isoilla yrityksillä on niin paljon näkyvyyttä jne. että ne pystyy ajamaan tän kaltasia isoja asioita vaivattomasti ja hyvin tommosilla kampanjoilla. Mun mielestä lisää isojen yritysten pitäis lähtee samalle linjalle! vai mitä te ootte mieltä?”

Ja itse Fortumin sivustokin meni sitten sopivasti jumiin. Yhteensattuma, liikaa liikennettä vai jotain ihan muuta?

Lisäys 29. päivä klo 11 (taas nti Jahapaulan ansiosta!):

ITviikon jutussa kesäkuun 18. päivä:

”Pahinta on osallistua keskusteluun ja kiistää väitteet salanimen turvin.

– Aina löytyy joku, joka selvittää kirjoittajan oikean ip-osoitteen ja henkilöllisyyden. Sen jälkeen tilanne vain pahenee.

Nokkeluudella pääsee paremmin maaliin. Yksi hyvä keino on kääntää keskustelu muualle.

Esimerkiksi kelpaa vaikkapa energiayhtiö Fortum, joka oli vielä vuodenvaihteessa kuluttajien hampaissa optiokohun ja sähkön hinnannousun takia.

Nyt sen imago on mitä ympäristöystävällisin ja henkilöstökin vaihtaa työsuhdeautonsa vihreämpiin vaihtoehtoihin.”

Köh, ai Fortumin imago mitä ympäristöystävällisin? Ja nyt puoli vuotta jutun julkaisun jälkeen nettimainetta hallitaan sallimalla tökerien viestien laitto keskustelupalstoille? Enpä sanoisi Fortumia erityisen nokkelasti toimivaksi.

Disclaimer: Olen itse tehnyt yhdessä Whitevectorin Antti Nikun ja Tommi Lehtosen kanssa tekstin ”Netin puskaradio viestii – myös yrityksille” (pdf).

Be Sociable, Share!

7 kommenttia kirjoitukseen “Nettikeskustelussa teeskentely ei kannata”

  1. erkka sanoo:

    Kiitos vinkistä 🙂

  2. Mari Koo sanoo:

    Eipä kestä, vuoroin vieraissa jne. 🙂 Ja hyvin olit aihetta omaan blogiisi ruotinut: lukekaas muutkin Erkkaa: On the Internet, nobody knows you’re a dog (but everyone senses you’re a phony asshole).

  3. viima sanoo:

    Noita sivustoja on tosiaan hyvinkin paljon lisää, itse luettelin vain muutaman kun en viime yönä jaksanut asiaa pitempään kaivella. Esimerkiksi Batteryn linkkiä näytti olleen eri muodoissaan mainostettu monilla kymmenillä sivustoilla, suurimmalla osalla juuri samalla tyylillä, josta itse lainasin esimerkin.

  4. Mari Koo sanoo:

    Viima: Kiitos lisätiedosta ja tietysti koko bongauksesta! Tuolla Jaikussa tästä heräsi vähän laajempaakin mielipiteiden vaihtoa.

  5. Halo efekti sanoo:

    Fortum saattaa nyt kuvitella suorittaneensa ”viherpesun” maineelleen, mutta sikamainen optiopolitiikka ja taannoinen hinnannostosekoilu eivät aktivistikuluttajilta unhoitu =D

  6. […] Viima oli havainnut uuden ajan bränditoimistoksi itseään mainostavan HeyDayn kömpelöt tekoset. Kyseinen toimisto yrittää ujuttaa “anonyymisti” asiakkaidensa brandeja verkkoon kirjoittelemalla eri keskustelufoorumeille, mutta vaikuttaa siltä, että tällainen mukanäppärä menettely lähinnä ärsyttää kuluttajia ja tekee ainoastaan hallaa näin menetteleville mainostajille. Taannoin löytyi myös Facefookista Battery Energydrink niminen “henkilö”, joka tosin on sittemmin sieltä häipynyt. Facebookin säännöt nimenomaan kieltävät tämän tyyppisen mainonnan. Luulen, että arvaukseni ei mene kovinkaan paljon pieleen, jos arvaan, että tämäkin “henkilö” oli Heydayn tekosia. Heyday näyttää käyttävän toistuvasti menetelmiä, jotka lopulta saavat aikaan todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä asiakkaille. Luultavasti suurin haitta näistä tökeröistä yrityksistä lienee kuitenkin koituvan tällaisia menetelmiä käyttävälle Heydaylle itselleen. Tempauksillaan se on nyt hankkinut itselleen negatiivista julkisuutta ja mainetta kuluttajia ja digitaalisia medioita ymmärtämättömänä toimistona, ja se tuskin on ollut tarkoitus. Aiheesta kirjoittavat myös Erkka ja Marikoo […]

Kommentoi