Mari Koo

Viraalimarkkinoinnin äärellä

sunnuntai 2. joulukuuta 2007 klo 23.07

Perjantaina kävin TIEKEn Ole viraalisti! -aamiaisbisnestreffeillä. Korkeapaineen toimitusjohtaja Mikko Räty esittele, mistä viraalimarkkinoinnissa on kyse, ja esitteli paria sähköpostilla tehtyä kampanjaa.

Eli jonkun yrityksen olemassa olevasta asiakasrekisteristä poimitaan joukko sopivia henkilöitä, jotka ovat valmiita ilmoittaneet olevansa valmiita vastaanottamaan viestejä. Harkitulla sisällöllä tehty viesti pistetään menemään, ja siinä houkutellaan välittämään viestiä esimerkiksi arvottavien palkintojen voimin eteenpäin niille tutuille, joiden uskoo olevan aiheesta kiinnostanut. Kaikki ovat näitä varmaan joskus saaneet.

Räty itsekin totesi, että sähköposti alkaa olla jo vähän vanha juttu näihin. Ainakin minä olen varsin tympääntynyt niihin sähköposteihin, joissa kaveri pistää kutsun osallistua kilpailuun tms. Useimmiten sormi nappaiseen automaattisesti deleteä. Onneksi näitä sähköposteja tipahtelee nykyisin todella harvoin. Ilmeisesti kaverini tietävät, ettei minulle kannata niitä lähetellä.

Kuulemma 0,5-3 prosenttia näistä viestin vastaanottaneista käyttää viestissä olevaa mahdollisuutta ilmoittaa kaverille, että ei kiitos, tämä ei kiinnosta. Enpä ole itsekään sitä koskaan käyttänyt, koska helposti kokisin, että loukkaan kaveria. Helpompi vain poistaa viesti suoraan.

Kiintoisaa oli kuulla tapauksesta, jossa joku nuori nainen oli mennyt vähän liian syvälle tällaiseen kampanjaan. Ilmeisesti kampanjassa jotenkin palkittiin niitä, jotka välittivät viestiä mahdollisimman monelle. Niinpä neiti oli pistänyt poikaystävänsä naputtelemaan ison oppilaitoksen opiskelijarekisteriä läpi ja viestejä eteenpäin melkoiselle määrälle.

Nykyisin automaattisesti pystytään näitä henkilöitä poistamaan, mikäli väärinkäytöksiä ilmenee.

Be Sociable, Share!

Kommentoi