Mari Koo

Yritysblogin ongelmista ja onnistumisista

keskiviikko 11. kesäkuuta 2008 klo 12.44

Taannoin törmäsin Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijan Jenni Lintulan talvella valmistuneeseen pro graduun Yritysblogi organisaation ulkoisessa viestinnässä (pdf). Lintula oli haastatellut viisi yritysblogin pitäjää: valokuvaaja Peter Forsgårdin, Pohjoisrannan toimitusjohtajan Jouni Heinosen, F-Securen silloinen viestintäpäällikkö Jaana Sirkiä, Elements Music Oy:n toimitusjohtaja Jani Jalonen ja Vapo Oy:n viestintäjohtaja Reijo Vatanen.

Lintula on haastatteluista löytänyt seuraavia syitä yritysblogeille (s. 69):

”Yritysblogia kirjoittavat organisaatiot kokevat yritysblogin olemassa olon näyttävän muille, että he ovat ajassa kiinni kahdella tasolla: teknisen osaamisen ja alan asiantuntijuuden tasoilla. Tämä oli haastattelujen perusteella yksi suurimmista syistä organisaatiolle blogata. Muita syitä olivat esimerkiksi oman äänensä ja näkyvyyden saaminen. Lisäksi yritysblogin perustamiseen suurin syy oli organisaation jäsenten, yleensä yhden, mielenkiinto uutta viestintävälinettä kohtaa.”

Tutkituista blogeista näyttävät tällä hetkellä olevan aktiivisa Pohjoisranta, Forsgård ja F-Secure. Kuten edellisessä kirjoituksessa totesin, niin blogi hiljenee tai lopettaa helposti. Lintula kertoo gradunsa resurssipulasta selityksenä (s. 79):

”Kaikki haastateltavat mainitsivat resurssit tai niiden vähyyden keskusteluissa yhdeksi yritysbloggausta hiljentäväksi tekijäksi. Resursseista erityisesti aika tai ajanpuute tuli esille keskusteltaessa myös oman yritysblogin parantamisesta. Toisaalta kuitenkin suurin osa haastelluista koki keskustelun edetessä ajan puutteen eräänlaisena tekosyynä kirjoituslaiskuudelle kuin oikeana esteenä. Ajanpuute oman blogin kirjoittamisen lisäksi koski muiden blogien ja keskustelun seuraamista internetissä yleensäkin. Olisi paljon aiheita ja sivuja, joita olisi tärkeää seurata, mutta työaika on rajallinen eikä internetissä surffailua monilla työpaikoilla katsota hyvällä.”

Mutta onneksi hyviä yritysblogeja näyttäisi syntyvän myös lisää. Pienelle tai aloittavalle yritykselle blogi voi olla pätevä tapa kertoa osaamisesta.

Esimerkiksi juttelin äskettäin nykyisin asiakaslehtitoimisto Maggieta luotsaavan Miikka Leinosen kanssa ja hän totesi, että heidän bloginsa, Maggie ja me, on toiminut hyvin. Leinonen osaa tietysti nettiinkin kietoutuvan viestintätaustansa ansiosta hyödyntää verkkoa ja tietää, miten esimerkiksi Googlessa päästää ylhäälle hakutuloksissa. Toisaalta suomenkielistä nettitekstiä on edelleen monesta aiheesta sen verran vähän, että Googlenkin avulla voi varsin helposti saada sanottavansa esiin, vaikkei suuremmin hakukoneoptimointia miettisi.

Samoin olen nyt vilkuillut Arkimedian artikkeleita: siellä kirjoitetaan mm. blogialusta WordPressistä, ja sehän tietysti kiinnostaa monia blogeja käyttäviä. Kyllähän tuollainen blogi (vaikkei sivulla varsinaisesti käytetä sanaa blogi) tuo uskottavuutta yritykselle, joka tekee työtä nimenomaan WordPress-pohjaisten sivujen luomisen ja konsultoinnin parissa.

Onko lukijoiden silmiin sattunut hyviä suomalaisia yritysblogeja? Erityisesti olisi mukava kuulla sellaisista, joissa yrityksen asiakkaat ovat kuluttajia ja blogia käytetään siis kuluttajaviestinnässä. Moni yritysblogi kun taitaa toimia nimenomaan b-to-b-puolella.

Be Sociable, Share!

9 kommenttia kirjoitukseen “Yritysblogin ongelmista ja onnistumisista”

  1. Pienissä yrityksissä on paljon helpompaa blogata. Kirjoittajan ei tarvitse miettiä ”yrityksen ääntä”, vaan hän voi ihan aidosti kirjoittaa omana itsenään. Isommat yritykset tarvitsevat liian usein viestintätoimistojen ja bränditoimistojen ohjeistuksia ja muistioita. Ja silloinhan hommasta katoaa persoona ja hauskuus.

  2. Mari Koo sanoo:

    Miikka, niinpä, kun pieni yritys joka tapauksessa henkilöityy, niin mikäs siinä blogatessakin!

  3. Miikka on oikeassa, pienyritykselle blogaaminen on helpompaa aloittaa. Uskon juuri pienten yritysten blogien nousuun ensin. Jäljessä tullevat sitten isot yritykset. Saa nähdä montako vuotta siihen vielä menee.

    Mari, yksi hienoista yritystoimintaa tukevista blogeista on mielestäni Parantaisen Pölli Tästä (http://pollitasta.fi). Vaikka kyseessä onkin mikroyritys, Jarin blogi kerää liikennettä hakukoneista ja markkinoi Jarin asiantuntijapalveluita.

  4. Mari Koo sanoo:

    Marko, mielestäni pienet yritykset ovat jo nousseet blogeilla esiin. Jokunen iso siinä rinnalla toki.

    Parantaisen blogi on toki tuttu, DIgitodayn blogiäänestyksen palkintotilaisuudessa pääsin häntä tuotoksistaan onnittelemaan ihan naamakkainkin 🙂

  5. Joo, oikeassa olet Mari. Moni yritys on tullut tunnetuksi bloginsa kautta, mutta paljon on vielä eri alojen mikro- ja pienyrityksiä jotka voisivat tehdä saman.

    Minun piti tulla myös seuraamaan palkintojen jakoa, olihan tuo meidän Wautsi! (http://wautsi.com) oikein neljäs omassa sarjassaan 🙂 Valitettavasti samalle päivälle sattui työmatka niin jäi palkintojenjako näkemättä. Tai no, näin minä sentään ne videot verkossa.

  6. Uskon, että kyky blogata ja henkilökohtaiset blogit nousevat tulevaisuudessa tärkeiksi rekrytointiperusteiksi. Jokaisen työntekijän nettinäkyvyys lisää yrityksen näkyvyyttä ja pätevästi bloggaava asiantuntija on organisaatiolle erittäin arvokas markkinointiavu. Jostain syystä tätä ei ole vielä täysin ymmärretty.

  7. Miikka, hyvä huomio tuo rekrytointi. Enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksi että blogaamisen taito voisi olla yksi vaatimus rekrytoitaessa. Olen kyllä samaa mieltä. Ehkä tässä kuitenkin vielä muutama vuosi kuluu ennen kuin yritykset ottavat blogaamisen tärkeäksi osaksi strategiaa.

  8. […] Mari Koo: Yritysblogin ongelmista ja onnistumisista. […]

  9. Laitoin blogiimme kävijätilastojamme ja hakusanoja, joilla sinne on löydetty. Yritysblogi toimii.

Kommentoi