Mari Koo

Ryijyntekoa ja kuuma blogaajatar

torstai 28. elokuuta 2008 klo 14.14

Tietyntyyppistä blogimarkkinointia tämäkin, eli kiinnostava näkyvän blogin hyödyntäminen käsitöiden saralla: Ilun handu duunaa -blogin Ilu oli saanut Suomen käsityön ystäviltä ehdotuksen tehdä ryijy (via).  Ilu raportoi eilen käyneensä tutustumassa SKY:n tiloihin ja valitsemassa, minkä ryijyn hän toteuttaisi.Vielä hän ei varsinaiseen työhön päässyt, sillä kaikkia tarvittavia materiaaleja ei vielä löytynyt.

”Kuvittelen, että se voisi olla valmis ehkä kolmen vuoden päästä. Olen kumminkin realisti. Mutta kesken en jätä mitään!

Luin eilen saamani ryijynteko-ohjeet autossa, Helsingin keskustan ruuhkassa, liikennevaloissa. Kun luin ihan lopusta kohdan ”Ryijy on arvokas perintötekstiili” liikutuin ja aloin pillittää vuolaasti. On tämä ihme maailma.”

Ainakin ryijyn teon alku on siis hyvin tunteisiinvetoava. Saa nähdä, lähteekö tästä nyt ryijyinnostus käyntiin blogistaniassa laajemminkin. Jo Ilun ensimmäinen teksti ainakin teki SKY:n toimintaa tutuksi:

”Käsityön ystävät on jotenkin näyttäytynyt mulle aikaisemmin vähän arvokkaana ja sisäänpäinkääntyneeltä oraganisaationa, vähän niinkuin armas yhteistyökumppanini Suomalaisen Kirjallisuuden Seurakin. Mutta voi kuinka väärässä ihminen joskus onkaan!”

– – –

Sain Skimbaco Lifestyle -blogin pitäjältä Katja Presnalilta mailia tuolta rapakon takaa. Suomalaissyntyinen Katja siis asuu Yhdysvalloissa, ja hänen bloginsa on ehdolla HotBloggerCalender -kisan naisten sarjassa. Ja nyt siis on menossa kova kisa siitä, ketkä kalenteriin pääsisivät, ja Katja mieluusti pistäisi sinivalkoista väriä kehiin:

”Olen ainoa ulkomaalainen blogaaja koko kilpailussa, ja haluaisin edustaa Suomea myös kalenterissa.”

Katjaa voi äänestää myös hänen oman blogipostauksensa kautta.

Mitenkähän paljon muuten kaikenlaisia blogiäänestyksiä Yhdysvalloissa onkaan? Ja mitenkähän Suomessa toimisi ”Kuumimmat blogaajat” -kalenterikisa?

Be Sociable, Share!

9 kommenttia kirjoitukseen “Ryijyntekoa ja kuuma blogaajatar”

  1. Janne sanoo:

    Joo ei, *tätä* en lähde tekemään… Vaikka mieli tekisi, niin jotain itsesuojeluvaistoa minullakin on 😉

  2. Mari Koo sanoo:

    Janne, jos muutat mielesi, niin lupaan ehdottomasti äänestää sinua hoteimmaksi 😀 Tosin tiukka olisi kisa, suomalaisien blogien takaa löytyy monta niin kuumaa miestä, että heillä täyttäisi parikin kalenteria mennen tullen!

  3. Janne sanoo:

    Hih. Kiitos kovasti, mutta ei, en silti taida uskaltaa laittaa habitustani Mitvitin ja PA:n jumaltenkaltaisten kehojen henkiseen läheisyyteen…

  4. Katja sanoo:

    Janne, tarkoitatko itsesuojeluvaistolla että et halua lisää liikennettä blogiisi vai et halua että kadulla joku tunnistaisi sinut naaman perusteella blogisi kirjoittajaksi etkä halua näyttää kasvojasi lukijoillesi?

  5. viHannes sanoo:

    Jos nyt vaan pidettäisiin paidat ja housut päällä.

    Amerikkalaisille markkinoille mahtuu kaikennäköistä. Sinne se hukkuu massaan, koska internet luonnostaan tarjoaa loogisen ja yhtäläisen pääsyn sivustoille. Noin yleistäen. Ollaan kaiken markkinointiopin alkulähteillä. Sieltä ponnistaa höpö-höpö-journalismin kukkasiin lukeutuva ”salarakas”-ilmiökin. Pitää tehdä jotain, joka herättää mielenkiintoa. Otetaan paita pois. No mitä uutuutta tässä on ..? Totta kai viHannes tavallisena suomalaisena heteromiehenä katsoo naisbloggaajaa ilman paitaa pidempään. Tulee lisää bloggaajia, jotka janoavat mainetta. Otetaan lisää vaatteita pois ..? Nettihän on pullollaan sivustoja joissa ihmisillä ei ole yhtään vaatteita. Ei ainakaan kuvasarjojen loppupuolella. Pitää vain kirjoittaa siitä mistä pitää ja minkä tuntee jotenkin omakseen. Eikös siinä ole bloggauksen perusidea ..? Kiinnostavasti. Selkeästi. Nopeasti, nykyaika on kiireistä aikaa. Noin karkeasti. Jengiä nyt tulee töllistelemään sen verran kuin tulee.

    Yritysmaailmassa blogi on hyvä väline kertoa mitä tuotteen tai palvelun kehityksessä tapahtuu. Itse ainakin seuraan juuri tällaisia blogeja. Se tuote tai palvelu on SE JUTTU. Eräät vain esittää asiansa paremmin ja tyylikkäämmin kuin toiset. Jos blogin asia on kertoa bloggaamisesta tai hämmästellä yhteisöllisyyyttä, niin .. No kai sitten sen paidan voi ottaa pois ..?

    No entäs tämä suomalais-amerikkalainen tapaus ..? En nyt oikeastaan muista muuta kuin firman nimen. Äänestän kannatusmielessä.

  6. Katja sanoo:

    Itseasiassa en nyt oikein tuedä mistä viHannes puhuu. Vaikka mainostamisen maailmassa kuka tahansa tietää että seksi myy ja se on vanha juttu, niin Hot Blogger kalenteri kisassa ei kuitenkaan kukaan ottanut paitaa pois, itse mukaan lukien. Ja kyseisen kalenterin sivuilla nyt ei ainakaan oteta paitaa saati housuja pois, eikä edes oteta siihen viittavia kuvia.

    Sanalla ”hot” on kaksi merkitystä, ja useat markkinoinnin ihmiset käyttävät sanakäänteitä kampanjoinnissa hyväkseen (sanalla ”kuusi” on myös kaksi merkitystä, ja jos puhut joulukuusesta, niin ei se tarkoita että sinulla on 6 kpl jouluja), ei siinäkään mitään uutta ole. Mutta ymmärrettävää, jos on pointti mennyt ohi, lost in translation.

    Ehkä paras juttu kuitenkin on että HotBloggerCalendar.com sivu sai kahdessa viikossa yli miljoona lukijaa ja ääniä kisassa kerättiin yli 20,000. Ja idea koko kalenterista siis tuli kaksi ja puoli viikkoa sitten. Olisi todella mielenkiintoista tietää, mikä suomalais-blogi tai sivu on saanut samanlaisen kannatuksen samassa ajassa, ja etenkin kun puhutaan että kyse on täysin puhtaasti viraalisti tehdystä sosiaalimediamarkkinointi kampanjasta, eli kilpailua tai kenenkään blogeja ei ole mainostettu rahan avulla. Olisi kiva tietää edes YKSI nolla-budjetilla tehty 100% viraalinen markkinointikampanja joka Suomessa on tehty. Vaikka se olisi kuinka höpö-höpö tuote.

    Ymmärrän toki jos blogailee vain huvikseen ja odotukset ovat että ”jengiä nyt tulee töllistelemään sen verran kuin tulee” – suurimmalle osalle mainitussa kisassa blogi kuitenkin tuo leivän pöytään, joten sen eteen monikin on valmis tekemään PR-kampanjoita. Ja muuten, kalenterin kannattajista ja kuvattavista löytyvät mm. Mashable.com’n Pete Cashmore sekä Peter Shankman, joiden nimet tunnistaa jokainen amerikkalainen joka tekee työtä PR:n alalla verkossa. Joten kyllä – PR-alan ihmisenä teen mitä suinkin pystyn jotta siinä vaiheessa kun 24 nimeä paljastetaan niin siellä on myös oma nimeni – samassa joukossa kuin esimerkiksi nuo kaksi nimeä. Tässä kisassa ei ollut kyse ”kuumuudesta”, ulkonäölläkään ei ollut pienintäkään merkitystä. Kyse oli sosiaalimediamarkkinointin kampanjoista, kuka tunnistaa nimesi, ja suosimmuus-kilpailusta.

    Ja jos joku kaiken tämän jälkeen muistaa nimeni tai firmani nimen – olen saavuttanut tavoitteeni, ja kampanjani on toiminut.

  7. viHannes sanoo:

    Juuri näin. Firman nimi on hyvä nimi.

    Itse asiassa en aina itsekkään ymmärrä mistä kirjoitan. Nyt huomaan, että olen kirjoittanut ”väärään blogiin”. Siis yhdistellyt asioita. Jos katsot Tuhat Sanaa postausta:

    http://tuhatsanaa.net/sosiaalisen_webin_markkinointikampanja_nopeasti

    Samasta asiasta kai puhutaan. Löytyy kuvia ja tekstiä. Mites tuo pitäisi tulkita ..? Tuosta johdin ajatuksen sosiaalipornosta. Ehkä painotin harhaanjohtavasti, pohjimmiltaan minua kiinnostaa blogien markkinointi. Mielenkiintoisten asioiden esittäminen kiinnostavasti. Oletus: Jos joku bloggaa jostain, niin kai hän pitää aihepiiriä kiinnostavana.

    Missään tapauksessa viHannes ei halua lannistaa ketään. En tunne tarkemmin HotBloggerCalendar.com sivustoa. Sen mitä nyt näen netistä. Enkä osaa sanoa onko luvut paljon vai vähän. Ihan kivalta ne kuulostaa.

    Totta kai kampanjat ja markkinointi kuuluu sosiaaliseen mediaan. Minulla ei ole muistissa lukuja minkään maan kampanjoista ja niiden tehosta. Nolla-budjetti on hyvä, mutta ainahan kaikki jotain maksaa. Jos ei muuta, niin ainakin aikaa ja vaivaa. Jos saa leivän pöytään ja markkinointi on nolla, niin sehän kuulostaa hyvältä. Silloin täytyy olla mielenkiintoinen juttu. Asia ei huku asioiden mereen.

    Muusikolla pitää olla biisissä hyvä sävellys alla. Jokainen hyvä muusikko ja bloggaaja laittaa aina jotain omaa ja henkilökohtaista peliin. Beatlesin biisi ”Strawberry Fields Forever” on saanut nimensä liverpoolilaisesta Pelastusarmeijan paikasta. Lennon pyöri siellä. Ei sitä kampanjat tai kampanjapäälliköt luoneet. Koko juttu vaan maistuu pahuksen universaalisen hyvältä.

    Ihan nyt en ole vakuuttunut kuinka syvältä Mashable tunnetaan. Varmaan asiaa on mitattu. Itse seuraan sivustoa silloin tällöin. Se on hyvä alallaan. Toivon todellakin, että nimesi löytyy heidän seurasta, samalta listalta.

  8. Katja sanoo:

    Juu, ei mitään viHannes. Ja ”shokeeraavan” mainoskuvani, jonka aviomieheni otti kodin keittiössä kun kolme lasta juoksenteli ympäriinsä (ja minulla siis kaikki vaatteet päällä, mukaanlukien olkaimeton kesätoppi), perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Kuvan kanssa oli mukana teksti ”Are you people trying to say I’m not hot enough? I have heard people say I am as hot as the pancake griddle at Cracker Barrel on Sunday mornings. ” Ja kattiloissa tai paistinpannuissa ei kovin paljon seksikkyyttä ole, vaikka ”kuumia” ovatkin. Ja lukijani tunnistivat tämän jopa tekeväni pilaa itsestäni, koska blogini saa aikaan naurunpyrähdyksiä noin niin kuin normaalisti.

    Ja olen siis kaikin puolin aloitteleva blogaaja, sivun rääpisin kokoon reilu vuosi sitten, joten sillä on suurikin merkitys olla samassa kisassa monien konkareiden kanssa, ja naisten puolella äänestettäviä oli yli 230, mukaan lukien People-yhtymän blogaajia.

    Mashable.com’n parin mittatuloksen löytää netistä, Alexa-rankkaus 4,783, ja yleisesti ottaen sivu on aika kova (jolla sanalla muuten ei myöskään ole tässä käytössä seksuaalista referenssiä) jos on top 100,000 sivujen joukossa maailmanlaajuisesti. Koska kysessä ei ole uutis- tai viihdesivu yleiselle massa-lukijakunnalle, se on aika helkutin hyvin tietyn nichen sivustosta. Technorati myös mittailee blogien suosimmuutta, Mashable on siellä sijalla 10. Siis 10. suosituin blogi koko maailmassa.

    Ja nyt, nimeni on markkinointikampanjani ansiosta edes yhdellä 24 nimen, vaikkakin kuinka höpö-höpö, listalla mukana Mashablen Peten kanssa, plus saan tavata tyypin kuvauksissa.

    Ja olen siis kotiäiti, ja yrittämisen aloittanut ollen kotona kolmen lapsen kanssa, ja aloitin sillä että myin lasten vanhat vaatteet huuto.netissä keväällä 2005, josta hiljalleen kasvatin toimintaani. Ja nyt siis oman nettikaupan ja blogin lisäksi olen toukokuusta asti ollut myös lähes täysipäiväisesti palkattu PR/sosiaalimediamarkkinoinnin konsultti. Aikoinaan oli tavoitteena että pystyn luomaan itselleni sen verran kokemusta että saan kokopäivätyön kun nuorin lapsi menee kouluun, ja ettei työelämään palaaminen ole niin hankalaa kymmenen vuoden paussin jälkeen. Hän aloitti koulun eilen, ja nyt siis voin vasta todella alkaa keskittymään omiin töihini 🙂

  9. […] Suomalainen twitterkäyttäjä, yrittäjä ja bloggaaja Katja Presnal värvää äänestäjiä Hot Blogger Calendar – kisaan. “I’m in the top 19 now, and need to be in the top 6… still need like 350 votes or so by Sunday!” Äänestys (via MariKoo) […]

Kommentoi