Mari Koo

Henkilöbrändikin syntyy toiminnasta

perjantai 26. syyskuuta 2008 klo 18.00

Vähän aikaa sitten pohdin Mari Koo -brändiä ja totesin vierastaneeni tätä ajatusta, koska brändi tuntuu niin rakennetulta ja suunnitellulta. Tänään selasin viikko sitten ilmestynyttä Talouselämää (31/08) ja löysin sieltä kolumnin, jossa oli Kirsi Piha kirjoitti henkilöbrändeistä. Hän osasi ilmaista asian minua paremmin:

”Tämä päivä tuntuu olevan täynnä laskelmointia, ennakointia ja jopa pelkoa. Ei uskalleta tehdä sitä mitä halutaan, vaan tehdään sitä, mikä edesauttaa haluttua kuvaa itsestä. – – –

Miksi minusta tuntuu, että ne, jotka puhuvat itsestään brändinä, ovat sitä kaikkein vähiten? Jos energia suuntautuu oman brändi-identiteetin hallintaan, saattaa olla, että koko perspektiivi on kääntynyt pepulleen. Olen aika varma, että ihmiset, jotka saavat todella suuria asioita aikaan, eivät ehdi miettiä omaa brändiään.

Olen aika varma, ettei vaikkapa Kekkonen tajunnut olevansa brändi, vaikka jälkeenpäin katsottuna selvästi oli. Olen aivan varma, ettei Lipponen ajattele olevansa brändi, niin aito hän kaikessa ärtyisyydessää on. Olen aika varma, ettei Steven Jobs ensisijaisesti mieti omaa vaan yrityksensä brändiä.”

Niin, siis se aitous ja toiminta. Kuten viimeksi asiaa pohtiessani tuli todettua, niin ei brändiä tarvitse tietoisesti rakentaa, koska sen pitäisi välittyä siitä, mitä tekee.

Hankalaksi menisi minunkin verkkoelämäni, jos ryhtyisin miettimään, että mitäköhän tämän kuvan julkaisu tai tämän tekstin kirjoittaminen tekee Mari Koo -brändilleni.

Ja linkitänpä vielä ristiin, eli Tuija Aallon kirjoitus Oma blogi on on henkilöbrändin ankkuri tietotyöläiselle.

Lisäys:

Porkkanamafia tempaisee, sinne!

Porkkanamafia piti tietysti vielä mainita,onhan se syksyn puhuttavin kuluttajatempaus. Eli siis huomenna lauantaina alkaen klo 18.30 myös minut pitäisi löytää Juttutuvalta, tulkaahan moikkailemaan!

Be Sociable, Share!

8 kommenttia kirjoitukseen “Henkilöbrändikin syntyy toiminnasta”

  1. Niko sanoo:

    Aiheeseen liittymätön kommentti: Luen tätä blogia (ja Kulutusjuhlaa) Blogilistan kautta. Varmaan meitä Blogilistan käyttäjiä on vielä jokunen muukin. Ihan tiedoksi, että sinnekin voi nykyisin pingata. Jostain syystä ohjeet siihen on poistettu Blogilistan ohjesivuilta, mutta ne voi katsoa oheisen linkin takaa omasta blogistani:

    http://aiheet.domnik.net/ai-2008/06/blogilista-ping

    Pingin avulla tieto blogin päivityksestä tulee Blogilistalle heti eikä vasta robotin seuraavan vierailun yhteydessä.

  2. Helen sanoo:

    Tuo oli kyllä huomio, ja voin allekirjoittaa. Koko henkilöbrändi käsite on mielestäni aina ollut outo, ja tosiaan ainakin jotkut sen rummuttajat ovat vaikuttaneet juuri siltä, että oikeaa substanssia ei ole. Kyllä tekojen pitää tulla ensin ja jos niiden kautta tekijäkin tulee tunnustetuksi niin hienoa, mutta brändin rakennus saattaa vaan viedä huomion itse pääasiasta.

  3. Tuija sanoo:

    Mä kävin just Hernekepin Minnin Kirjoituspöytä ilman laatikoita – blogiss alohuttamassa, kun tuo piti HB-termiä elämälle vieraana tai ainakin itselleen. Lainasin sulta tota Pihaa ja sanoin että mä pitäisinkin tän henkilöbrändi-sanan tiukasti teoreettisessa viitekehyksessään, luentosaleissa ja sillai, enkä ottaisi siitä paineita IRL. Mut jotain sanastoa tarvitaan kun näistä asioista keskustellaan.

  4. Mari Koo sanoo:

    Niko, tuleekohan tekstit sinne Blogilistalle nykyisin pitkälläkin viiveellä? En ole yhtään viime aikoina seurannut tilannetta, mutta kiitos, otan vinkistä vaarin ja koetan muistaa ainakin välillä pingata. Tein sitä kyllä silloin joskus muinoin…

    Helen, totta turiset!

    Tuija, aivan, hyvä näkökulma tuokin. Mitä ilmeisimmin asia hämmentää monia äkkiseltään, mutta jotain termistöä kieltämättä kaivataan.

  5. Juha T. sanoo:

    Blogilistan päivitystsekkausviive on normaaliin tahtiin (kerran päivässä tai viikossa tai siltä väliltä) päivittyville blogeille jossain neljän-viiden tunnin paikkeilla. Tämä siis tarkoittaa, että blogin päivitys ilmestyy listalle 0-5 tunnin kuluttua päivityksen tekemisestä riippuen siitä, mihin tarkistus sattuu osumaan. Käsittääkseni useasti päivässä ilmestyvää blogia myös tarkistellaan tiheämmin.

    Jotenkin minusta tuntuu (en ole tietoisesti tarkkaillut) että Google readeriin päivitykset putkahtavat nopeammin. Itse olen viime kuukaudet käyttänyt enää sitä. Molemmissa on omat eettiset ongelmansa: Blogilistan omistaa suuri ja pelottava kotimainen mediajätti ja Googlen taas vielä suurempi ja pelottavampi amerikkalainen nettifirma, joka viimeistään uuden selaimensa myötä hallitsee hirvittävän suurta osaa maailman kansalaisten nettikäyttäytymisestä. Ja sen tiedon luonnollisesti voi myydä mainostajille, minkä Google ihan taatusti tekeekin.

    Ei ole yksilöllä helppoa. Miten tahansa blogaatkin, aina tulet myyneeksi sielusi jollekulle

  6. Niko sanoo:

    Sen pingauksen voi laittaa siis päälle automaattisesti, kun vaan lisää Blogilistan pingausosoitteen WordPressin asetuksista pingattavien palveluiden joukkoon. Ei tarvitse sen takia erikseen käydä Blogilistalla vierailemassa.

    Blogilistan pingausosoite on siis:

    http://www.blogilista.fi/blogipalvelut/ping

    Tuolta edellä antamani linkin takaa löytyy tarkemmat ohjeet, jos sellaiselle on tarvetta.

  7. Mari Koo sanoo:

    Niko, tsekkasin tässä jossain välissä (ohjeesi luettuani siis), että tänne tämän blogin asetuksiin tuo Blogilistan poingausosoite oli jo joskus laitettu. Eli teknisen ylläpitäjän Ilkan toimesta jossain vaiheessa. En sitten tiedä, miksi se ei toimi niin tehokkaasti.

  8. […] muut omalla nimellään bloggaavat ovat miettineet asiaa. Mari Koo on kirjoittanut aiheesta parikin kertaa. Myös Tuija Aalto kirjoitti blogissaan, että ”oma blogi on henkilöbrändin ankkuri […]

Kommentoi