Mari Koo

Facebook lisää kulttuurin kulutusta

perjantai 23. tammikuuta 2009 klo 14.57

Kävin eilen pitämässä luentoa yliopisto-opiskelijoille Kuluttajakäyttäytymisen perusteet -luentosarjalla.  Omana aiheeni oli netin vaikutus kuluttajuuteen ja oma tapani jakaa kuluttajatietoutta: kuluttaja 2.0, joukkoäly ja vuorovaikutus, virtuaalinen kulutus, viraalimarkkinointi, Kulutusjuhla-blogi jne (Pikselivaatteita ja kokemuksenvaihtoa -kalvot Slidesharessa).

Blogikirjoittajia ei joukosta juuri tunnustaunut, mutta lukijoita sentään suurempi joukko. Eniten käsiä nousi silloin, kun kysyin, miten moni on Facebookissa.

Facebook on merkittävä asia: omalla kohdallani se on lisännyt tiettyä nettikommunikaatiota. Erityisesti tapahtumatiedotuksessa FB toimii hyvin.

Siksi se vaikuttaa myös kulttuurin kulutukseeni. Saan FB:n kautta kutsuja erilaisiin tilaisuuksiin ja seurailen myös, mihin kaverini ovat ilmoittautuneet. Esimerkiksi parhaillaan menossa oleviin pari DocPoint-elokuvaa tuli parhaiten tietoisuuteeni nimenomaan Facebookin kautta. Myös erilaiset keikkatiedot leviävät Facebookissa hyvin.

(Näköjään myös veljeni eli Eko-Matti oli juuri kirjoittanut Kulutusjuhlaan otsikolla Kulutusvinkki: Kulttuuri.)

Maatalous-metsätieteiden maisteri puhuu kuluttajuudesta

Luennon jälkeen tapasin Ollia, jolle selitin, missä olin ollut luennoimassa eli maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. Olen siis titteliltäni maatalous-metsätieteiden maisteri, ja sehän on monien mielestä vähän outoa, jopa huvittavaa. Tiedekunnassa siis sijaitsee taloustieteen laitos, ja sen alta löytyy myös kuluttajaekonomia oppiaine.

Näistä aiheista höpisin myös videolle. Pahoittelen taas teknisesti heikkoa laatua: ei kannata liian tarkkaan kuvaa katsella.

Be Sociable, Share!

5 kommenttia kirjoitukseen “Facebook lisää kulttuurin kulutusta”

  1. Samuli sanoo:

    ystävällisesti pyydän että kaikki jotka embed YT-kamaa, säätäkää koko oikeaksi niin ettei se riko bloginne lay-outia, ainakin Safarissa näin… ja se miksi en laittanut sähköpostitse on se että en pääse sähköpostille moneen päivään, joten ajattelin muistuttaa asiasta joka vaivaa turhan montaa bloggaaja.

    Embed-koodissahan on kahdessa paikassa se koko leveys/korkeus joita voi muuttaa niin paljon kuin haluaa…

    Sinulla ongelma ainoastaa etusivulla missä kolme palstaa, tällä postin omalla sivulla kaksi joten se mahtuu postiin…

    kitoos! ei muuta, keep up the good work…

  2. Mari Koo sanoo:

    Hmm, Samuli: mulla itselläni näkyy Safarissa ihan ok kaikki sivut. Mutta pitää katsoa, jos noita joskus jotenkin säätäisi. En ole koskaan katsonut sitä embed-koodia sillä silmällä, että säätäisin videoiden kokoa jotenkin.

  3. Vierailija sanoo:

    pidetäänpä kuvanlaatu hyvänä… Ekaa kertaa sivustolla ja tuumin, että onpa jotenkin kauheen nätti 🙂

  4. Mari Koo sanoo:

    Vierailija, kiitos vaan, oletan, että kommenttisi ei tarkoittanut sitä, että sivusto olisi jotenkin nätti, vaan tuo videolla höpisevä henkilö. Nooh, kauneus on tunnetusti katsojan silmissä 🙂

  5. Vierailija sanoo:

    Oletit oikein :D. No olkoon kenen silmässä tahansa, kummasti piristää päivää kun käy jonkun videon katsomassa…

Kommentoi