Mari Koo

Blogimarkkinointi kompastelee ja pohdituttaa

lauantai 7. helmikuuta 2009 klo 1.11

Jokunen aika sitten Äijäruokaa-blogin Ari Mäkelä suivaantui, kun sähköpostiin tipahti mainoksia pyytämättä (via Suviko Jaikussa, samassa Jaiku-keskustelussa myös pohdintaa aiheesta).

”Erityisen tökeron tästä roskapostista tekee sen, että To-otsikkotiedossa on useiden suomalaisten ruokablogien sähköpostiosoitteet.

Meilin sisältö on hivenen koominen: Hartwallin Gourmet-oluiden ylikehumista – aivan kuten ruoassa ja oluessa yhdistelmänä olisi jotain uutta.”

Mäkinen sai myös toisen viestin, joka sai miehen lopullisesti kiehahtamaan.

”Kaksi saatua roskapostia antaa aihetta epäillä, että SEK:lla on henkilörekisteri ruokablogaajista, mitä heillä ei saisi olla, ja että SEK enemmän tai vähemmän aktiivisesti myy tällaisia meilejä palveluna ruokataloille.”

Sähköpostiviestintä on edelleen taitolaji

Tästä muistui mieleen blogitapaus vuodelta 2007. Silloin Nescafe kokeili pistää viestiä pienelle joukolle bloginpitäjiä, ja se herätti mm. Viasto-blogin Rikussa hämmennystä. Eli onhan tässä näitä blogimarkkinointeja Suomessa jo jonkun aikaa harjoiteltu, mutta vielä tapahtuu kömmähdyksiä. Tosin tapahtuu niitä muussakin markkinoinnissa ja siinä, miten ihmisiä lähestytään.

Erkkolan Jussi-Pekka lainasi blogitekstissään Seth Godinia todeten, että fiksu markkinoija ei pyri mahdollisimman laajoihin sähköpostilistoihin. Laatu korvaa määrän.

Teknologiatoimittajan ja henkilökohtaisen blogin roolit

Mutta on suomalaisessa blogimarkkinoinnissa vähän muutakin. Toimittaja Tero Lehto ilmoitti pistävänsä henkilökohtaisen Mobiili- ja PDA-bloginsa tauolle. Yhtenä syynä oli PR-toimistojen toiminta:

”Kolmas tekijä oli PR-toimistojen mediasuhteiden hoito. Ne ovat kiinnostuneet blogien pitäjistä Suomessa ja alkaneet lähes roskapostittaa yksityistä sähköpostilaatikkoani, lupaa kysymättä. Yhtä suomalaista viestintätoimistoa kielsin kolmesti ennen kuin tiedotteiden tulo yksityiseen postilaatikkooni loppui.

Toisaalta samat PR-ihmiset eivät kuitenkaan ymmärtäneet, etten ole ensisijaisesti ”teknologiabloggaaja”, vaan toimittaja. Se tarkoittaa, että kaiken uutisarvoisen käytän uutistoimittajana, ja muusta voin ehkä kirjoitella blogissa. Tämän tasapainottelu alkoi mennä hankalaksi.”

Siis Lehtokaan ei pitänyt siitä, että yksityiseen sähköpostiin laitettiin kaikenlaista tiedotetta. Eli tässä sähköpostiviestinnässä on selvästi vielä opeteltavaa.

Ruotsissa blogimarkkinoinnilla tehdään jo isompia huulia

Ruotsissa blogimarkkinointi saa vielä kiinnostavampia ilmiöitä. Viimeisimpänä suosituille naisblogaajille on tarjottu mahdollisuutta osallistua ilmaiseen hoitoon, jonka avulla he saisivat suuremmat rinnat (via).

Osa naisista suivaantui tyyliin ”Miten te kehtaatte tarjota tällaista”, mutta joku myös tarttui tilaisuuteen. Johanna Trenck jopa julkaisi YouTube-videon, jossa piikitetään ainetta huuliin.

Ongelmaksi tuli se, ettei kyseinen leidi kertonut saavansa ”hoitoa” ilmaiseksi, ja tästä ei taas pitänyt hänen bloginjulkaisupaikkansa Finest.se. Siltä suunnalta katsoen kertomatta jättäminen murentaa uskottavuutta. Ilmaisia lahjoja, joiden ilmaisuutta ei kerrota, ei haluta blogeihin.

Sen verran, mitä kyseisen Johannan blogia vilkaisin, niin oletettavasti neito on tyytyväinen saamastaan julkisuudesta. Hänen tavoitteenaan on tehdä itseään tunnetuksi:

”I’ve started slowly to begin building up my brand name in the U.S and in Sweden. From commercials, music videos, prints, spokesmodel for various websites and an upcoming cover for a magazine + a tv show which will be shown in January/ february 2009.”

Ruotsissahan blogien piilomarkkinointi on puhututtanut jo aiemmin.

Lisäys myöhemmin: Myös Q-Med -yritys, joka tarjoaa näitä ulkonäonmuokkaustoimia, vetäytyy irti tästä markkinointitavasta. He myöntävät, että viestit lähtivät 15 henkilölle, mutta samalla kerrotaan, että tulevaisuudessa niitä ei enää pistetä liikkeelle.

Be Sociable, Share!

8 kommenttia kirjoitukseen “Blogimarkkinointi kompastelee ja pohdituttaa”

  1. Blogimarkkinointi kompastelee ja pohdituttaa…

    Yritykset lähettävät bloggaajille mainossähköpostia. Ainakin osaa blogien pitäjistä se ärsyttää….

  2. Olen huomannut blogaajana ja markkinoijana, että aiheita ei kannata suoraan ehdottaa blogaajille. Blogien kirjoittajat haluavat yleensä löytää aiheensa itse, yhdistellä ja tehdä omia päätelmiään.

    Tämä tekee markkinoijan työstä vaikeaa, sillä…
    1. Markkinoitavan asian pitää olla aidosti mielenkiintoinen.
    2. Aiheen taustadata on myös paljastettava.
    3. Aihe on tehtävä helposti löydettäväksi, mutta sitä ei saa tuputaa kenellekkään.

  3. Mari Koo sanoo:

    Miikka, markkinoijille homma ei varmasti ole helppo. Kommenttisi tuo esiin myös taas sen, että toimittajajoukon ja blogiporukan lähestyminen on tehtävä eri keinoin: toimittajienhan pitää saada aineistoa julkaisuihin ja nappaavat sen mielellään myös perustiedotteista, mutta blogeissa taas halutaan julkaista jotain ”omaa” ja erityisempää.

  4. Markus sanoo:

    Onko muille suomalaisille bloginpitäjille tarjottu suoraan rahaa tietyn blogiviestin kirjoittamisesta?

  5. S I L V E R sanoo:

    Moi!

    Kiitos Mari mielenkiintoisesta postauksesta.
    Haluaisin vielä kommentoida Miikka Leinosen viestiin, että sen kyllä huomaa bloggaajasta, kun hän kirjoittaa ehdotetusta aiheesta. Minulle on monta kertaa ehdoteltu ja lähetetty lehdistötiedotteita esim. lasten vaatteista, hammasharjoista jne. Blogin pitäjä joutuu pitämään kiinni omasta tyylistään menestyäkseen bloggaajana.

    Hyvää viikkoa,

    S I L V E R

  6. Tästä aiheesta kyseltiin viime viikolla Procomin tilaisuudessa, jossa oli puhumassa Nokian näkökulmasta aiheeseen. Ongelmaksi on muodostunut juuri tuo ilmiö, josta Tero sai tarpeekseen. Kompetenssit ja tiedot viestintä- ja mainostoimistoissa eivät myöskään niiden asiakkailla ole välttämättä ihan ajantasalla. Nämä ovat sellaisia asioita, jota olen itse yrittänyt organisaatiossamme painottaa sekä maatasolla työskenteleville kollegoille ja toimistoille erilaisten ohjeistusten muodossa. Isoin kysymys on se, että miten tuodaan ko. yhteisöön arvoa ja miten asiallisesti lähestytään ihmisiä.

  7. Mari Koo sanoo:

    J-P, harmi, etten sinn etilaisuuteen ehtinyt. Hienoa, että aihe kiinnostaa ja saa ihmiset kyselemään!

    Silver, varmasti sen huomaa, jos teksti on suoraan annetusta aiheesta. Ja tällöin tietysti reiluinta on, että blogissaankin sen kertoo.

    Markus, suorista rahallisista palkkioista en ole kuullut, mutta tietysti niitäkin voi olla liikkeellä.

  8. Simo sanoo:

    Markus, minulle on kerran tarjottu 20 euron palkkiota, että kirjottaisin erääseen blogiini jutun eräästä sivustosta. Tosin en silloin tarttunut mahdollisuuteen. Tarjous tosin tuli yksityiseltä henkilöltä eikä miltään yritykseltä.

Kommentoi