Mari Koo

Blogimarkkinointia sivutyönä ja kommenttiosastoilla

keskiviikko 9. syyskuuta 2009 klo 9.11

Sun Äitis kirjoittaa blogipostauksensa lopussa:

”Tätä viestiä on kommentoinut nimimerkki Hampaat. Gmailistani näen suoraan kommentoijan osoitteen. Se on hampaidenvalakaisutuotteita markkinoiva sivu. Tämä on ainakin toinen kerta, kun ko. sivu on linkkinä tänne jätetyssä kommentissa. Kommentti on suomenkielinen ja sen on lähettänyt joku inhimillinen olento, joka on näpytellyt spämmifiltterin numerokoodin. Onko tämä jokin uusi elinkeinonharjoittamistapa? Kun ennen pikkusällit tienasivat senttejä jakamalla ilmaisjakelulehtiä, istuvatko he nykyään netissä kirjoittamassa mukakommentteja, joiden tarkoitus on houkutella asiakkaita hampaidenvalkaisutuotteille? Paljonkohan sillä tienaisi? Millä perusteella ne valitsevat sivut, joilla kommentoivat? Kuka keksii kommentit?”

Osaakohan joku vastata? Tuleeko muille paljon vastaavia kommentteja?

Minä olen törmännyt omissa blogeissani vain yksittäistapauksiin, joissa on voinut epäillä takana olevan silkkaa markkinointia. Blogien ylläpidossahan olen ottanut linjan, että minulla on oikeus poistaa kommentit oman harkintani mukaan, eli jos tulkitsen kommentin tökeröksi mainokseksi, niin napsautan sen pois.

Jonkinlaisia ansaintamahdollisuuksia tarjotaan yhä enemmän tällaisen sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin parissa. Salla jakoi tiedon tästä Sivutoimisen blogimarkkinoijan (työnantaja Pauna Media Group; tehtävä liittyy mangaan, romantiikkaan ja sudokuun) työpaikasta Qaikuun:

”Haemme sivutoimista markkinointihenkilöä, joka vastaa kirja- ja lehtituotteidemme internet-markkinoinnista ja promootiosta muuhun mediaan.

Työhön sisältyy:
– Kokonaisvastuu tuotteidemme internet-markkinoinnista annettujen yleisten suuntaviivojen mukaisesti.
– Blogin/sivuston suunnittelu, tekninen ylläpito, ideointi ja tekstintuottaminen sekä kuvankäsittely.
[- – -]
– Uusien pr-kanavien haku eri tuotteille.
– Postituslistan hallinnointi ja uutiskirjeiden tuottaminen sekä lähettäminen.
[- – -]
Sinä:
– Olet luova ja osaat tuottaa hyvää ja kiinnostavaa tekstiä alkuperäismateriaalista (yleensä englanninkielistä) sekä luoda sitä itse.
– Osaat hoitaa blogin/sivuston päivittämisen itse (blogialustan valintaan voit vaikuttaa). [- – -]”

Be Sociable, Share!

5 kommenttia kirjoitukseen “Blogimarkkinointia sivutyönä ja kommenttiosastoilla”

  1. Meidän firman blogiin, ”Meille töihin?” -osioon oli naputeltu huonolla suomella siivousfirman mainos. Jäljet viittasivat venäjälle. Ehkä sieltä löytyy ihmisiä, joilla on aikaa tällaiseen.

  2. Sun äitis sanoo:

    Enhän minä tietenkään varma ole, että kysymys oli markkinointiyrityksestä. Voihan olla, että hampaidenvalkaisija on aidosti kiinnostonut osallistumaan keskusteluun kommenttilaatikossani. Nettitutkani vain reagoi tässä kohdassa näin. Syystä tai syyttä.

    t. Sä

  3. Arttu sanoo:

    Sun Äitis -blogiin kommentoinut taho ei ole luultavasti suoraan mainostetun yrityksen leivissä, vaan kyse on ns. affiliate-markkinoinnista, jota joku yksittäinen henkilö harjoittaa.

    Kun kommenttiin linkitettyä sivustoa tutkii, paljastuu että Euran apteekin verkkokauppaan vievät linkit ovat TradeDoublerin mainoslinkkejä. Jos noiden linkkien kautta menee ostamaan valkaisutuotteita, spämmäävä sivun omistaja saa TradeDoublerin välityksellä Euran apteekilta rahallisen komission.

    Kommentin linkkitekstissä lukee ”Hampaat”, eli jättäjä on ilmeisesti kuvitellut sen parantavan hakukonesijoituksia hammassanastolla.

  4. Mari Koo sanoo:

    Arttu, kiitos tiedonlisäyksestä!

    Miikka, kiinnostava tapaus tuokin. Pitää yrittää tsekkailla, jos näihin törmäisi enemmänkin.

  5. No nyt tuli meille uudenlaista myyntipuffia/spämmiä. Firmamme blogiin on kommentoitu näennäisen järkeviä ympäripyöreyksiä, joissa on perässä Kookas.fi spämmi. En heti tiennyt, miten näihin pitäisi reagoida. Lopulta kuitenkin painoin deleteä.

Kommentoi