Mari Koo

Kuinka monta havaintoa tarvitsee linkin avaamiseen?

keskiviikko 18. marraskuuta 2009 klo 15.15

Linkkejä erilaisiin juttuihin, sivustoihin, raportteihin, videoihin, kuviin ja teksteihin tulee nykyisin vastaan näissä sosiaalisen median kanavissa runsaasti. Olen havainnut, etten itse välttämättä klikkaa linkkiä auki ensimmäisestä havainnosta, vaan vasta sitten, kun siitä viestii myös joku toinen, kolmas tai neljäs.

Eli siis mieleni ilmeisesti uskoo joukkovoimaan: mitä useampi pistää linkin eteenpäin, sen tärkeämpi, hauskempi tai muuten merkittävämpi sen pitäisi olla.

Vaikka eihän tämä tietysti aina mene näin. Joidenkin ihmisten välittämät linkit klikkaan auki hyvin usein, sillä he ovat minulle jotenkin tärkeämpiä viestinvälittäjiä. Tämä pätee niin ystäviin kuin ns. asiantuntijoihin.

Toisaalta olen omassa käytöksessani verkossa havainnut, että usein ajattelen tyyliin ”kaikkihan tämän ovat jo varmaan nähneet eli turha minun on enää pistää linkkiä eteenpäin”. Eli vaikka kyseinen nettituotos olisi minusta kiinnostava, niin kuvittelen jo verkostoni saavuttaneen siitä tiedon. Varsin usein kuitenkin huomaan olleeni väärässä: sama linkki pompahtelee jostain vastaan.

Pirkka Aunola kirjoitti taannoin siitä, miten linkkejä ei pitäisi vain välittää, vaan myös kohdistaa. Eli heittää se linkki johonkin suoraan kaverin Facebook-seinälle tai Twitterissä kohdistaa suoraan toiselle. Silloin linkki on jotain erityisempää.

Yritän itse muistaa vinkata muille, jos törmään johonkin, jonka uskon häntä kiinnostavan. Mutta liian vähän tätä tulee tehtyä.

Enkä taida aina muistaa kiittää, jos joku lähettää minulle linkin. Eli siis kiitos myös teille, jotka näette vaivan ja kohdistatte linkkejä suoraan minulle.

Be Sociable, Share!

3 kommenttia kirjoitukseen “Kuinka monta havaintoa tarvitsee linkin avaamiseen?”

  1. Jere Majava sanoo:

    Vanhaa linkkiähän ei laita kiertoon, jottei itse vaikuta vähän hitaalta. Hyvä pointti Pirkallkin. Chis Messina on äskettäin ehdottanut /-mikrosyntaksia Twitteriin, joka mahdollistaa linkkien kohdentamisen ykisttäisille käyttäjille, ikään kuin cc:na.

  2. Juho Makkonen sanoo:

    Uusi Twitterin retweet-systeemi on siitä kiinnostava, että se tekee linkin laittamisesta kiertoon hyvin vastaavan toimenpiteen kuin Facebookin like-toiminto. Jos homma lähtee toimimaan, ei tarvitse enää stressata siitä, kehtaako laittaa retweettiä jos muut ovat sen jo laittaneet, koska retweet kertoo vain siitä, että itse pitää kyseisestä postauksesta. Uuden systeemin myötä on myös helppo seuloa kiinnostavin sisältö retweettien määrän perusteella.

  3. Mari Koo sanoo:

    Jere, tietysti tuo vanhan linkin kiertoonlaittaminen saa vaikuttamaan hitaalta, mutta jos itse kerran avaan linkit vasta useammalta ne havaittuani, niin ehkä kannattaisi jakamista harrastaa enemmänkin.

    Juho, tuota en ollut hoksannutkaan, kiitos Twitter-tiedon lisäyksestä!

Kommentoi