Ravitsemusviestijöiden kanssa nettipainotteista ruokapuhetta

Tänään sain kunnian käydä juttelemassa ravitsemusviestijöiden illassa ruokaan liittyvistä nettikeskusteluista. Samalla sain kuunnella, miten Fazer suhtautuu sosiaaliseen mediaan ja millaisia kehitysaskeleita yritys on ottanut omassa toiminnassaan.

Illassa keskusteltiin niistä aiheista, jotka usein nousevat esiin: henkilökohtaisen elämän ja ammatti-identiteetin sekoittuminen, sosiaalisen median seuraamisen vaatimat resurssit ja siitä saatava hyödyt, kuluttajien suhtautuminen yritysten läsnäoloon verkossa, kuka ja miten saa nettikeskusteluissa luottamuksen (ja pääsee näin vaikuttajaksi) tai se, milloin nettikeskusteluun pitäisi osallistua ja milloin ei.

Paristakymmenestä mukana olleesta muutama ei ollut Facebookissa. Mobiilisti nettiä käytti vain harva (poislukien sähköpostien lukeminen). Kukaan ei sanonut käyttävänsä Twitteriä (tili joillakin oli perustettuna).

Fazerin Liina Hemminki kertoi, että yrityksellä on kyllä tarkoitus lisätä Twitterin käyttöä, sillä se nähdään keinona tavoittaa mm. toimittajia. Hemminki totesi, että Fazerin etuna Suomessa on hyvä maine, joka näkyy myös nettikeskusteluissa. Fazerilla on luotu alustavia ohjeistuksia nettikeskusteluihin osallistumiseen, mutta tätä ohjeistusta työstetään edelleen.

Hemminki kommentoi, että hänen mielestään viestintäalan ammattilaisen pitäisi edes jollain tavalla kokeilla itse esimerkiksi Facebookia ja muita sosiaalisen median välineitä. Tottahan se on, että kun on mukana, on helpompi ymmärtää, mikä touhussa kiehtoo ja miksi ja samalla kehitellä keinoja siihen, miten nettiviestintää voidaan hyödyntää sosiaalista mediaa.

Huomenna mukana Ajankohtaisen kakkosen teemaillassa

Huomenna olen mukana perinteisemmässä mediassa eli Ajankohtaisen kakkosen teemaillassa keskustelemassa tuotantoeläimistä ja niiden oloista alkaen klo 21. Olen mukana kuluttaja-aktiivin roolissa ja toivottavasti keskustelusta tulee jollain lailla tolkullinen, vaikka paikalla on melkein parikymmentä ihmistä. Hiukan etukäteen hirvittää, onnistunko sanomaan sen, mitä haluan, vai tuleeko möläyteltyä jotain ihan muuta.

Varsinaisesta aiheesta kirjasin muutaman ajatukseni ylös Kulutusjuhlaan.

Tagged: Tags

5 Thoughts to “Ravitsemusviestijöiden kanssa nettipainotteista ruokapuhetta

  1. Onkos kulutusjuhla.fi ja .com päässyt vanhenemaan kun siellä oli ilmoitus että domain on vapaa?

  2. Kulutusjuhla.fi toimii, Kulutusjuhla.com on nyt ollut noin viikon poissa palvelinsiirron ja siihen liittyneiden touhouilujen vuoksi, joita minä en hoitanut ajoissa… Mutta on siis com-domain hallussa, vaikka sivusto nyt toisin väittää, ja toivon mukaan toimii jo ihan lähipäivinä.

  3. Ehdin nyt vasta katsoa teemaillan. Mitä mieltä itse olit? Musta se oli yllättävän lyhyt ja myös yllättävän siisti, ei mennyt tappeluksi eikä huuteluksi. Huumoripiikkinä taas kerran sian näköinen sika”viljelijä”. Miten ne tekee tuon? Seura tekee kaltaisekseen?

  4. Joo, suhteellisen hyvässä hengessä keskustelu käytiin. En ole itse jaksanut ohjelmaa katsoa, joten en osaa kommentoida muuten kuin fiilispohjalta. Mutta enemmän olisin toivonut keskustelua mm. luomutuotannosta ja sen vaikutuksista. Kokonaisuudessaan silti varmaan ihan jees: tunnepohjaistahan tuo oli myös ja olisi välillä tietysti itsekin tehnyt mieli kommentoida enemmän ja äänekkäämmin.
    Eläinlääkärien ammattikuntaa olisi mielestäni voinut edustaa joku nykyaikaisempikin tyyppi, kun heitä on taatusti tarjolla eikä varmaan nuorempi polvi ihan samoilla linjoilla ole tuon n. 75-vuotiaan kanssa.

  5. Hra 75 oli kyllä tosi turha 🙁
    Ex-Korkeasaari Ilkka Koivisto taas oli järjen ääni, hiukan kuin puolien välistä mutta enemmän “hyvisten” puolella 🙂

Comments are closed.