Mari Koo

Blogimarkkinoinnissa yritykset voisivat ottaa suuremman vastuun avoimuudesta

keskiviikko 17. marraskuuta 2010 klo 22.01

Blogimarkkinoinnista ja sen lainalaisuuksista olen minäkin useamman kerran tänne blogiin kirjoittanut. Nyt Kuluttajavirastossa on laadittu lapsiin kohdistuvaan markkinointiin kohdistuva Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -uutiskirje, ja yhtenä artikkelina mukana on blogimarkkinointi.

Tekstissä toivotaan, että blogimarkkinointia harjoittavat yritykset ottaisivat suuremman vastuun eli kuluttajaviraston Lapset-painopistealueesta vastaava lakimies Katri Väänänen kirjoittaa:

”Bloggaajalle ei ehkä tule mieleen, että hänen pitäisi jotenkin valistaa lukijoitaan sponsoreistaan ja niiden vaikutuksesta mielipiteisiinsä. Se olisikin itse asiassa sponsoreina toimivien yritysten tehtävä. Osa bloggaajista mainitsee sivuillaan yhteistyökumppaninsa, mutta yritysten olisi lisäksi edellytettävä bloggaajaa kertomaan avoimesti, miten yhteistyö vaikuttaa tuotteiden esittelyyn ja arvioihin. Silloin tyttärenikin osaisi varmasti suhtautua hieman kriittisemmin ihanan turkisliivin ylistämiseen.”

Tähänkin asti on aina todettu, että blogissa kannattaa ja pitää tuoda avoimesti julki mahdolliset markkinointikytkökset. Mielestäni linjaus, jonka mukaan yritykset voisivat aktiivisemmin muistuttaa sponsoroimiaan blogeja tästä, kuulostaa järkevältä. Ei siitä pitäisi olla yrityksille mitään haittaa: päinvastoin avoimuus on tunnetusti näissä blogimarkkinoinneissa oleellista.

Aiheesta olen kirjoittanut aiemmin mm. otsikolla Blogimarkkinointi kompastelee ja pohdituttaa (7.2.2009).

Ja muinoin juteltiin blogiavoimuudesta Tuija Aallon ja Helene Auramon kanssa. Sen perusteella Tuija oli kirjannut ylös mm. seuraavaa:

”Keskustelussa hahmoteltiin läpinäkyvyyttä tavoittelevan verkkojulkaisijan nyrkkisääntöihin ainakin seuraavaa

* Kerro blogissasi avoimesti, millaisesta julkaisusta on kyse; mitkä ovat tavoitteesi ja julkaisun luotettavuuden arvioimisessa relevantit sidonnaisuutesi
* Vaikka saisit jotain tuotetta tai palvelua ilmaiseksi, sinun ei tarvitse kirjoittaa siitä blogissasi.
* Jos saat jonkun tuotteen ilmaiseksi ja julkaiset sitä arvion, mainitse, että olet saanut tuotteen.
* Kun arvioit tai suosittelet tuotetta, perusta mielipiteesi omaan kokemukseen.
* Jos olet työ -tai asiakassuhteessa arvioitavan tuotteen tuottajaan tai jälleenmyyjään, kerro se jutun yhteydessä”

Be Sociable, Share!

5 kommenttia kirjoitukseen “Blogimarkkinoinnissa yritykset voisivat ottaa suuremman vastuun avoimuudesta”

  1. Tiitu sanoo:

    Yhtä Suomen suosituimpaa muotiblogia pitävä Nelliina kirjoitti aiheesta aika napakasti: ”Piilomainonta on Suomessa lailla kiellettyä. Jos bloggari ei mainitse saaneensa esittelemäänsä tuotetta lahjana, hän syyllistyy rikokseen.”
    http://nelliina.indiedays.com/2010/04/08/piilomainontaako/

  2. Mari Koo sanoo:

    Jep, onhan tästä puhuttu paljon ja piilomainonnasta tietysti muutenkin. Yleensä myös verrataan lehtien toimintaan: esimerkiksi harva naistenlehti tai autojulkaisu kertoo, miten paljon tuotenäytteitä on tipahtanut ja kuinka paljon mainosmyynti vaikuttaa siihen, mistä juttuja tehdään.

  3. […] subjektiivisia foorumeja, ja niiden toimittamisen hyvistä tavoista on blogannut esimerkiksi Mari Koistinen. Markkinointikirjoittelun periaatteita voi laajentaa koskemaan blogeja […]

  4. Sara sanoo:

    Kyllä on aikamoista ja varsin rankkaa markkinointi ja mainonta. Kovasti alkoi mietityttää tuo piilomainonta kommentti.

  5. […] 2007 otsikolla Yritykset heräilevät blogimarkkinointiin. Vuonna 2010 Mari Koistinen kehotti yrityksiä suurempaan avoimuuteen blogimarkkinoinnissa, kun Kuluttajavirasto otti kantaa blogimarkkinoinnin […]

Kommentoi