Mari Koo

Kiinnostaisiko oman rahan blogi naistenlehden nettisivuilla?

tiistai 20. syyskuuta 2011 klo 16.24

Viime viikolla Suomen Kuvalehden blogissa Laura Koljonen kertoi lukevansa mielellään lifestyle-blogeja. Silti hän kaipaili naistenlehtien sivustojen alle myös muuta kuin muotia, meikkejä tai sisustusta:

”Yhtenä päivänä en jaksanut muotiblogaajan vaatepuffeja ja samassa oudossa asennossa patsastelua, ja etsin hieman toisenlaista blogia. No, eipä ollut ihan helppoa.

Itse asiassa useimpien naistenlehtien sivuilta löytyy täsmälleen identtisiä blogeja aina samoista aiheista.

Ei ole totta! Miksi meille tarjotaan naistenlehtien brändien alla vain tällaisia blogeja? Vastaus: koska niitä luetaan. Uusi kysymys: Emmekö me naiset todella muuta tahdo kuin olla irrallaan omasta arjestamme?

Kenties emme. Jos tarpeeksi moni vaatisi esimerkiksi mielenkiintoisesti kirjoitettua blogia omien rahojen budjetoinnista, sellainen alkaisi ilmestyä ensi viikolla.”

Tekstin kommentoijan kehottavat kirjoittajaa etsimään esimerkiksi Blogilistan kautta muuta luettavaa, koska sieltä kaikenlaista arkirealistista kirjoittelua löytyy runsaasti. Tosin ainakaan itse en ole törmännyt suomalaisiin, naisten pitämiin varsinaisiin oman rahan blogeihin (saa vinkata, jos joku tietää). Miehet sen sijaan kirjoittelevat rikastumisvinkkejä ja sijoitusneuvojaan sekä maailmantaloudellisia pohdintoja.

Mutta käsittääkseni tekstin perusteella haikailtiin nimenomaan medioiden ylläpitämille sivuille muitakin kuin lifestyle-blogeja.
Ja Koljonen tuo tekstissään esiin sen merkittävän syyn, miksi arjen talousblogia ei ole vielä ilmaantunut naistenlehtiin. Siis sen, ettei niillä saada samanlaista lukijamassaa kuin vaatteilla, sisustuksella ja ruualla.

Mutta vaikka oman talouden blogi ei hyppäisi kävijöillään kilpailemaan suosituimpien lifestyle-blogien rinnalle, niin voisiko se silti olla kiinnostava ja kerätä lukijoita? Kun puhutaan rahasta, niin puhutaan usein myös niistä vaatteista, kodista ja ruuasta.

Minä tietysti jaksan uskoa, että kiinnostavan oman talouden blogin voisi luoda. Tietysti uskon lisäksi, että nivomalla blogia ja printtiä yhteen voisi syntyä sekä hyviä juttuja lehteen että hyvää blogipohdintaa.

Luonnollisesti röyhistelen omaa rintaani ja väitän, että pystyisin tekemään sellaista sisältöä, joka ei olisi uuvuttavaa talousjorinaa tai pankkimaista säästä, sijoita, ota lainaa -viestintää.

Mutta realistisesti joudun tietysti miettimään, että onko Suomessa medioita, jotka ovat valmiita ostamaan tällaisen blogin ja maksamaan siitä kohtuullisen korvauksen.

Be Sociable, Share!

6 kommenttia kirjoitukseen “Kiinnostaisiko oman rahan blogi naistenlehden nettisivuilla?”

  1. Stazzy sanoo:

    A-lehtien ylläpitämä Lily.fi on yllättänyt minut monipuolisuudellaan ja saanut seuraamaan, niin skeptinen kuin olinkin alkuun.
    Tietysti kohderyhmänä ovat (jopa hyvin nuoret) naiset, joten monet työhön ja talouteen liittyvät kysymykset käsitellään melko pintapuolisesti, mutta silti tarjonta tuntuu olevan kuitenkin laajempaa kuin perinteisten naistenlehtien sivuilla, joilla mennään muoti-kauneus-ruoka -kolmiodraamaa seuraten.

  2. Mari Koo sanoo:

    Lily.fi on jaksanut kiinnostaa jopa minuakin niin paljon, että käyn aina välillä vilkuilemassa. Yksi merkittävä syy on Joanna Palmenin blogi Rönsy. Raha-osiosta en vielä ole löytänyt mitään suurta suosikkia, vaikka toisinaan olen silmäillyt.
    Ja uskaltaako sitä edes melkein kolmevitosena tunnustaa lukevansa Lilyn juttuja 🙂

  3. S sanoo:

    Tämänhetkisessä asuinmaassani USA:ssa avattiin pari viikkoa sitten naisille tarkoitettu verkkolehti The Daily Muse (http://www.thedailymuse.com/), joka pyrkii olemaan sellaisten nuorten aikuisten naisten lehti, joita Cosmopolitan tai Vogue ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta jotka haluavat lukea välillä myös hieman kevyempää kuin The New Yorkeria. Seuraan lehteä kiinnostuneena. Siinä on minusta niitä elementtejä, joita esim. Laura Koljosen blogipostauksessa kaipailtiin.

  4. Mari Koo sanoo:

    S, kiitos kommentista, vaikuttaa kiinnostavalta julkaisulta, pitää laittaa seurantaan. Suomessa taidetaan tässä suhteessa luottaa ”sukupuolettomiin” julkaisuihin, mutta miksipä ura- ja lifestylejuttuja ei voisi yhdistää nimenomaan tekemällä niitä naisille.

  5. Mia sanoo:

    Mielenkiintoinen kirjoitus, Mari! Itse voin sen verran kertoa, että pieni kokeiluni lifestyle-blogeihin tuotti paljon enemmän tulosta kuin pohtivampi, kirjoittava ote. Silti hylkäsi ensimmäisen kokeilun, koska se ei itselle antanut mitään.
    Kärjistettynä: paljon kivoja kuvia, vähän tekstiä ja aihe muodista = lukijoita.
    On hyvä kysymys esittää, että tämäkö sitten naisia ”lukijoina” kiinnostaa…! Monet ulkomaiset naistenlehdethän eivät nykyisin tarjoa yhtään mitään muuta kuin mainoksia, kuvia ja advertuaaleja. Kehitys kaupallisempaan suuntaan on vain kiihtynyt.
    Esim. Tavi Gevinson on puhunut siitä, miten nuorille suunnatut lehdet 20 vuotta sitten olivat paljon pohtivampia ja tekstipainotteisempia kuin nykyisin(USa:ssa esim. Sassy Magazine tai Jane). Hän itse aloitti nuorille naisille suunnatun rookiemag-saitin pari viikkoa sitten. Saa nähdä kuinka kauan se säilyy sisällöltään originaalina ilman mainostajien painostusta…

  6. Mari Koo sanoo:

    Kiitos kommenteista, Mia! onhan se noiden Blogilistojen ja muiden perusteella aika selvää, millaiset blogit tällä hetkellä keräävät eniten lukijoita. Mutta toivottavasti se pohtivampikin sisältö löytää riittävästi yleisöä.

Kommentoi