Seminaaria ja kotiutettuja innovaatioita

Maanantaina olevasta Teknologian yhteiskunnallinen ja kulttuurinen tutkimus –seminaarista on nyt netissä lopullinen ohjelma (PDF). (Myös alustusten tiivistelmien pitäisi olla luettavissa, mutta en ainakaan itse saanut tuota tiedostoa nyt auki).

Seminaarin aluksi julkistetaan Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2006 Innovaatioiden kotouttaminen (PDF). Kirjassa on monta mielenkiintoista aihetta, kuten “Aikuisten imitointi ja muita kuluttamisen käytäntöjä ruotsinlaivalla”, “Kodin mediamaantieto”, “Toisilleen vieraat sisustus ja elektroniikka”, “Internet ja harrastukset”, “Mobiilin matkailublogin käyttäjälähtöinen kehittäminen”, Uusien pakkauksien vuorovaikutteinen ideointi”, “Käyttäjät tuotekehityksessä: lihaa, verta ja mielikuvia” ja “Kuluttamisen luovat ja kesyt piirteet”. Eli taas on yksi teos lisää lukulistalla!

Seminaari on kaikille avoin, joten kiinnostuneet voivat siis tulla paikalla kuuntelemaan minua ja muita.

Tagged: Tags

3 Thoughts to “Seminaaria ja kotiutettuja innovaatioita

  1. Hei

    Odottelen tässä sun esitelmäs alkamista mut kommentoin jo lyhyesti, mitä tuli mieleen tiivistelmän perusteella (ennenkuin kannettavan akku loppuu):

    Miten ylipäätään näet kuluttajuuskirjoittelun suhteessa yleisesti blogien rooliin ihmisten elämässä? Entä millaisena näet blogien vaikutuksen kulutuspäätöksissä? Onko blogeihin kirjoittaminen terapeuttista suhteessa kuluttamiseen vai voivatko kuluttajuusblogien kirjoittajat toimia jonkinlaisina mielipidevaikuttajina?

    Entä oletko miettinyt muunlaisia kulutusblogijaotteluja kuin esittämäsi? Olisiko esim. jaottelu akselilla kulutuskriittinen-neutraali-myönteinen liian yksinkertaistava? Tai saako jaottelujesi pohjalta tehtyä jonkinlaista nelikenttää :)

  2. Ai niin ja lisäkommenttia: ootko ajatellu tutkia ainoastaan suomalaisia blogeja vai otatko mukaan myös kv-vertailua?

  3. Heh, ai tänne sinä siinä naputtelit :)

    Miten ylipäätään näet kuluttajuuskirjoittelun suhteessa yleisesti blogien rooliin ihmisten elämässä?
    – Tätä haluankin selvitellä: eihän kuluttajuuskirjoittelua todellakaan ole kaikissa blogeissa, mutta aika usein näissä päiväkirjamaisissa “haircut-blogeissa” jollain tavalla aihetta sivutaan. Kuluttajan identiteetiiä harvemmin tunnutaan blogeissa mietittävän (esim. verrattuna sukupuolirooliin tai perhesuhteisiin).

    Entä millaisena näet blogien vaikutuksen kulutuspäätöksissä?
    – Riippuu varmasti paljon blogista ja lukijasta. Voi vaikuttaa hyvinkin voimakkaasti, jos blogista henkii esimerkiksi tietty luotettavuus ja lukijan kanssa samankaltaisuus. Mutta ikuisuuskysymyshän on aina se, miten paljon mikäkin siihen lopulliseen päätökseen vaikuttaa: mainonta, hinta, helppous, kaverit, tuntemattoman blogi jne. Nykyisin kuluttaja elää niin monenlaisten vaihtoehtojen, että joskus se blogista saatu vinkki voi olla mukava helpotus päätöksentekoon.

    Onko blogeihin kirjoittaminen terapeuttista suhteessa kuluttamiseen vai voivatko kuluttajuusblogien kirjoittajat toimia jonkinlaisina mielipidevaikuttajina?
    – Onhan se myös terapiaa. Voin tunnustaa, että tänään shoppailin ihan vain huvikseni, ja kun sen teen, saan ikään kuin itselleni “vapautuksen”, etenkin, jos joku toinen vielä kommentoi ja kertoo tehneensä samaa.
    Myös mielipidevaikuttajana voi toimia, mutta en näe tätä merkitystä niin vahvana.

    Olisiko esim. jaottelu akselilla kulutuskriittinen-neutraali-myönteinen liian yksinkertaistava?
    – Tämä jaottelu todellakin pätee vain tiettyyn osaan blogeista, eli niihin, jotka suoraan ilmoittavat olevansa kriittisiä tai shoppailuintoisia. Tavallinen blogaaja on myös tavallinen kuluttaja, eli kulutuskriittisyys vaihtelee. Kulutusblogien jaottelua pitää kyllä vielä kovastikin miettiä.

    Ootko ajatellu tutkia ainoastaan suomalaisia blogeja vai otatko mukaan myös kv-vertailua?
    – Ja tähänhän se vastaus oli, että pysyn suomenkielisissä blogeissa (tai no, toki ruotsin- ja englannikielisiäkin, mikäli ovat Suomessa kirjoitettuja). Kv-vertailu olisi toki mielenkiintoista, mutta varsin työlästä, ja tietysti itse olen sisäistänyt nimenomaan suomalaisen kulutusnäkökulman, joten sitä on helpoin tutkia.

Comments are closed.