Kaupunki seuraa nettikeskustelua

Hesari uutisoi tänään, kuinka rautatieaseman Jääpuiston jatkoa mietittäessä kaupungin liikuntatoimi tarkkaili myös sitä, mitä aiheesta kirjoitetaan keskustelupalstoilla, chateissa ja blogeissa.

“Perinteisesti veronmaksajat ovat voineet yrittää vaikuttaa kaupungin palvelujen kehittämiseen muun muassa tekemällä kansalaisaloitteita valtuustolle, ottamalla yhteyttä lautakuntien poliitikkoihin sekä kirjoittamalla lehtien yleisönosastoihin.

 

Internet-seurannassa kaupunki haki itse aktiivisesti tietoa kaupunkilaisten näkemyksistä.”

Kuten jutussa todetaan, niin tällaisiin yksittäisiin hankkeisiin seuranta sopii. Ja kun sitä tekee kaupunki, niin hyvä, että he siitä avoimesti kertovat. Tietysti yritykset käyttävät vastaavia seurantapalveluita, mutta eivät tietysti paljasta sitä samalla tavalla. Kukaan tuskin toivoo, että nettikeskustelut alkavat vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon massiivisesti.

Julkishallinnon puolelta olisi tietysti ollut kiva kuulla sekin, kuinka paljon heidän julkisuudenseurantansa kokonaisuudessaan maksaa. Aika suuri merkitys on kuitenkin sillä, mitä Google kertoo, ja sen saa selville varsin vaivattomasti. Nytkin hakusanalla ‘jääpuisto’ Googlessa pompahtaa esiin ensimmäisellä sivulla Janne Saarikon blogikirjoitus ja vähän myöhemmin hänen You Tube -videonsa (jossa talvinen jääpuisto näyttäytyy aika viehättävänä, matkailumainosaineista!).

Tietysti on myös hyvä, että julkisuuteen nostetaan näitä seurantasysteemejä. Sitä kautta ehkä ihmiset tajuavat, miten nettikirjoituksia tutkaillaan. Ja kaltaiseni yksittäinen blogaaja saa myhäillä ajatellessaan, että ehkäpä voin johonkin vaikuttaa.

Toisaalta se tietysti saattaa houkutella siihen, että joku ryhtyy suuresti kampanjoimaan jonkin asian puolesta tai sitä vastaan vaikuttamisen toivossa. Mutta sitäkin on tapahtunut aina: jo ennen nettiä on huudeltu kylillä ja yleisönosastoissa tai pommitettu paikallisia poliitikkoja omilla mielipiteillä.

Tagged: Tags

2 Thoughts to “Kaupunki seuraa nettikeskustelua

  1. Kiitos maininnasta. Tuo Google on kyllä todella tärkeä mittari. Siitä osoituksena jatkuva Google-hakujen tulva tuohon kirjoitukseen, tasaisesti koko talven.

    Luulen, että taannoinen mielipiteeni jäi kyllä vähemmistöön, koska muualla meuhkattiin sitä ainaista “minun NHL-toivoilleni lisää jääaikaa”-litaniaa.

    Vaikuttaminen ja positiivisten asioiden esille nostaminenhan tuossa oli takana.

  2. Jep, Googlen valta on varsin suuri. Näissä verkkoon liittyvissä mielipideilmaisuissa ja kuluttaja 2.0 -jutuissa usein tunnutaan unohtavan se, että ne kommentit todellakin voivat olla myös positiivisia. Ainakin itse mieluusti nostan nimenomaan niitä esiin.

Comments are closed.