Optimoimattomat blogihaut

Aina joskus joku kysyy minulta jotain siitä, miten se Google arvottaa niitä nettisivuja ja miten siihen sijoitukseen voisi vaikuttaa. Joudun tunnustamaan, että en ole asiantuntija ja käsitykseni mukaan Googlen arvostusmittaus on enemmän tai vähemmän mystistä enemmänkin tietäville.

Mutta sen tietysti muistan aina kertoa, että blogit pärjäävät hyvin: ne ovat aktiivisesti päivittyviä sivustoja, joihin oleellisena osana liittyy linkitykset. Ja näitä asioita Google arvostaa.

Reilu kuukausi sitten Erkka halusi testata, miten hän, perusbloginpitäjä, pärjäisi Googlessa, jos laittaisi tekstin otsikolla “hakukoneoptimointi”. Minä nappasin tästä kiinni ja laitoin Marinadi-blogiin tekstin samaisella otsikolla. Myös PA liittyi joukkoon.

Varsin hyvin olemme pärjänneet noiden joukossa, jotka tosissaan pyrkivät optimoimaan Google-hakua kyseisen sanan kohdalla. Minun ja Erkan tekstit löytyvät nyt kolmannelta hakusivulta.

En siis ole mitenkään tarkemmin seurannut hakukoneoptimoinnista käytävää keskustelua. Jotenkin on tullut fiilis, että se on nyt “so last season”, ja nyt pitäisi netissä pyrkiä johonkin muuhun. Toisaalta Googlen valta netinkäyttäjien joukossa on sen verran vankka, että toki markkinoinnissa kannattaisin usein mieluummin sanoa, että “googlaa tällä tuotenimellä” kuin ilmoittaa jokin vähänkin hankalampi nettisivun osoite.

Ja ainakin aina kannattaisi firmoissa katsoa, erityisesti mainoskampanjoita aloittaessa, mitä niillä hakusanoilla tipahtaa ruudulle. Ainakin itse käytän Google-hakuja kymmeniä kertoja päivässä sen sijaan, että naputtelisin www-sivujen osoitteita.

Blogeissahan on yhtenä huvina aina katsella omituisia hakusanoja, joilla blogiin on päädytty. Tähän blogiini ei kovin ihmeellisiä hakuja kohdistu, koska sisältö ja sanat ovat ilmeisen tylsähköjä. Oma nimeni ja nimimerkkini ovat ne suosituimmat. Marinadi-blogista sen sijaan kaivataan aiheita laidasta laitaan: treffineuvoja, dallaspullia, Jaakko Teppoa, umpilisäkeleikkausta, tissikuvia ja miesten sukkahousuja.
– – –

Ennen netin yleistymistä olin aika riippuvainen päivän lehdistä. Ärsytti, jos se ei jostain syystä ilmestynyt. Nyt huomaan samaa ärtymystä, kun tietty palvelu, jonka päivittäiskäyttöön olen tottunut, ei toimi: Jaiku on ollut alhaalla eilisillasta lähtien ja minä käyn tasaisesti testaamassa, josko se jo nyt… Onneksi virheilmoitus on ollut sympaattinen!

Tagged: Tags

11 Thoughts to “Optimoimattomat blogihaut

  1. Tosissaan optimoivilla on usein se ongelma että he joutuvat hankkimaan linkkinsä pelkästään “väkisin” eli ostamalla niitä tai syöttämällä niitä höttöisiin linkkihakemistoihin, asiakkaidensa sivuille, varta vasten heihin itseensä linkitystä varten tehdylle sivuille yms. Google arvostaa tällaisia itse järjestettyjä linkkejä vähemmän kuin linkitetyistä blogeista tulevia linkkejä.

    Sosiaalinen media ei ole Suomessa vielä lyönyt itseään läpi hakukoneoptimoinnin välineenä, koska suosittua suomalaista “Digg-kloonia” ei vielä ole ja suomalaiset sisällöt kilpailevat englanninkielisten kanssa bloggaajien huomiosta.

    Ei optimointi ole kuitenkaan menossa minnekään. “Last season” -vaikutelma on silti monella aikaansa seuraavalla optimoijallakin, koska päivänvaloa kestävän hakukoneoptimoinnin perusperiaatteet ovat pysyneet jo jonkin aikaa suht’ samoina. Eli mieluummin haaveillaan linkkipyydyksistä, videoista, slaideista, Facebook-sovelluksista, käyttäjien luomasta sisällöstä yms.

    Jos markkinoinnissa antaa googlausvinkkejä, niin silloin sitä vanhanaikaista hakukoneoptimointia vasta tarvitaankin, koska tuotenimetkään eivät ole yritykselle mitenkään turvattuja. Tässä suhteessa monet isotkin firmat ovat toisinaan epäonnistuneet: jälleenmyyjiä ja affiliate-sivustoja löytyy niitä ennen tuotteita haettaessa.

  2. Arttu, jep, optimoivan elämä on hankalampaa! Mutta toisaalta ei aina ole niin vaarallista, jos se firman oma sivu ei ole ykkösenä tuotetietoa etsittäessä. Ykkösenähän voi olla vaikka blogi, joka sitä tuotetta kehuu… Harmittavinta on se, jos tuotteesta ei löydy oikein mitään tai tieto on hyvin epäoleellista, joku ohimenevä maininta jossain tms. Mutta tietysti sitten, jos lähdetään markkinoimaan niin, että “googleta ja löydä”, niin sitten pitäisi varmaan optimoidakin.

    (Ja sorry, että kommenttisi jostain syystä jumi spämmifiltteriin!)

  3. Hakukoneoptimointi on kuin vasemman pikkuvarpaan pedikyyri: yhteen pienen pieneen asiaan keskittymällä ollaan vaarassa kadottaa kokonaiskuva.

    Ja ennen kuin SEO-ekspertit älähtävät, että Google-sijoitus on ratkaisevaa sivuston näkyvyyden kannalta, sijoituksen saavuttaa paremmin muun toiminnan sivutuotteena. Näitä ovat esim. semanttista koodia käyttävä ja saavutettava nettisuunnittelu ja yhteisö- ja bloggaajaystävällinen toiminta verkossa.

    Hakukoneoptiointi menee itse asiassa metsään jo siinä lähtökohtana toimivassa oletuksessa, että verkkoisvusto olisi yrityksen tuote. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa edes kokonaan verossa toimivien yritysten tai kokonaan virtuaalisten tuotteidedn kohdalla.

  4. Toisinaan oikeasti pohdin millä tavoin esim. Google arvottaa blogeja.
    Minunkin blogiini on eksytty eniten hakusanalla “vuosilomakalenteri”, jota käytin suunnilleen yhdessä lauseessa yhdessä blogimerkinnässä viime vuonna.

    Joskus olen tehnyt niin, että olen katsonut haetuimmat hakusanat, ja laittanut linkit jonnekin mistä oikeasti löytyy apua (esim. “paras yleiskaukosäädin”).

    Paitsi niiden yksilöiden tapauksessa, jotka eksyivät blogiini hakusanalla “koulutytön asu”.

  5. T, suomenkielisten blogien löytyvyyttä yllättävilläkin hakulauseilla lisää se seikka, että netissä on vielä pieni määrä kaikesta informaatiosta – eli paremmin hakua vastaavaa sisältöä ei julkisessa netissä ole. Lisäksi blogeja nostaa hakutuloksissa Marin mainitsema linkittyneisyys ja joidenkin blogiteemojen tapauksessa myös laadukas koodi ja tehokas sisäisten linkkien arkkitehtuuri.

    Jere, olen tavallaan samaa mieltä.

    Monet hakukoneoptimoijat tekevät sivuston sisäisen optimoinnin lisäksi mm. web-strategiaa, käytettävyyttä, konversio-optimointia ja sosiaalista mediaa varten optimointia jne. Silti he saattavat kutsua itseään hakukoneoptimoijiksi koska he olivat sitä aluksi ja tavallaan hakukoneoptimointi on päässyt käsitteellisesti laajentumaan niin että se koskee jo varsin laaja-alaisesti Internet-markkinointia.

    Yksi hakukoneoptimoinnin osatekijä on koodin korjaaminen semanttiseksi, samoin yhteisöissä osallistuminen.

  6. Jere, mainio vertaus noista varpaista 😀
    Muutoin en edelleenkään osaa mitään älyllistä kommentoida itse aiheeseen liittyen.

    T, kieltämättä kiintoisasti välillä pompahtavat blogit esiin google-hakuja tehdessä. Mielestäni nykyisin erityisesti ruokaohjeissa huomaa suomiblogienkin näkyvyyden: nimenomaan blogeista lävähtää usein ensimmäiset reseptit.

  7. Mielenkiintoisia ajatuksia optimoinnista (ja hakukonemainonnasta/markkinoinnista)…

    So last season? Ei missään nimessä; kyseessä on globaalistikin yksi nopeimmin nousevista (ja sitä kautta myös isoimmista) markkinointiviestinnän alalajeista. Optimoinnin katoaminen vastaisi suunnilleen samaa kuin vaikkapa mainosten katoaminen hesarista 😀

    Vasta muutama päivä sitten kirjoittelin omassa (lähes uunituoreessa ) optimointialan blogissa ajatuksia siitä miten optimointi, yritysblogaus jne muuttavat muotoaan / konseptiaan seuraavan parin vuoden aikajanalla myös Suomessa. Ihan kuten kaikki muukin liiketoiminta, niin myös hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi laajemminkin kohtaavat haasteita jotka edellyttävät alalta kehittymistä. Toimialalla on paljon bullshittiä ja ammattitaidottomia duunareita joiden ainoana tavoitteena on asiakkaiden rahastus, mutta käytännössä asiakkaiden valistuminen ja kilpailun koveneminen tiputtavat huonon materiaalin aikanaan pois.

    Artun kanssa olen samaa mieltä linkkien saaminen hankaluudesta yritysmaailmassa, eikä ongelma koske pelkästään optimointipalveluita tarjoavia sivustoja / yrityksiä. Kukapa esimerkiksi haluaisi linkittää vaikka metallipajan sivustoon ellei ole työssä ko. metallipajassa ?
    Suomen oloissa verkkopalveluiden ja blogaajien piirit ovat niin pienet (ja sisäsiittoiset) ettei vakavaa ja laajamittaista linkitystä / keskustelua / mediailmiötä sitä kautta pääse juurikaan syntymään.

    Jaikusta… jos sekin meni hiihtolomalle eteläsuomalaisten perässä 😉

  8. 2K, kuten totesin, niin en väitä hakukoneoptimoinnista mitään sen suuremmin ymmärtäväni. Aiheesta kirjoitti tällä viikolla myös Tuija blogissaan: hänenkään mielikuvat hakukoneoptimoinnista eivät ole kovin ruusuiset. Eli jossain vaiheessa homman maine on onnistuttu pilaamaan.

    Miksei sinne metallipajankin sivustoon linkittäisi, jos se tarjoaisi jotain hyödyllistä tietoa vaikka omalta alaltaan? Mutta jos sivu on pelkkä perusyritysesittely, niin eipä sinne ole tavallisella netinkäyttäjällä varmaan kovin paljon syitä linkata.

    EIköhän nämä suomenkin verkkopalvelut ja myös blogaajien piirit tästä laajene. Enkä ainakaan samaa mieltä ole siitä, etteikö vakavaa keskustelua tai mediailmiöitä pääsisi blogien kautta syntymään. Kun piirit ovat pienet, ei siihen niin paljon loppujen lopuksi vaadita. Ja pitää muistaa se, että moni aktiivinen bloginpitäjä voi vaikuttaa muuallakin kuin netissä (kuten esimerkiksi itse freetoimittajana teen).

    Jaikuhan onneksi rupesi sitten toimimaan 🙂

  9. Kiitos lukuvinkistä. En tuota huomannutkaan viime visiitillä tuijan blogiin (katselin kyllä sitäkin tarkemmin naapurikunta Jyväskylän liitosjuttua). Viikonloppuja.
    -2k-

  10. Artulla hyvä pointti mitä tulee suomenkieliseen verkkoon tai verkkoon ylipäätään. Dataa on kyllä hirveästi, mutta edelleen kovin vähän. Jokainen bloggaaja on varmasti jollain sanaparilla Googlen ykkönen jo ihan vain siksi, ettei kukaan muu ole vielä asiasta samoilla sanoilla kirjoittanut.

    Mari: Puuttuuko tuosta edeltävästä kommentistasi jotain?

  11. Erkka. höh, mihin tuo linkki nyt oli kadonnut? En tajua… No mutta nyt se linkki Tuijaan on taas takaisin kohdallaan.

Comments are closed.