Miksei ne puhu meistä?

Jokin aika sitten juttelin suomalaisessa, kuluttajakauppaa käyvässä yrityksessä työskentelevän tuttavan kanssa. Hän mainitsi, että nyt on ilmassa pientä pettymystä siitä, kun netissä ihmiset eivät netissä kuitenkaan keskustele niin aktiivisesti.

Eli siis ensin arasteltiin nettiä: että mitä siellä nyt sitten tapahtuu, puhutaanko meistä pahaa, kannattaako siitä piitata? Ja kun nettikeskusteluja sitten suurin odotuksin ryhdytään seuraamaan, petytään, koska puhetta ei olekaan niin paljon.

Suomi on varsin pieni maa, eikä tällä kielellä nettiin avauduta niin suurin massoin. Lisäksi loppujen lopuksi lähellekään kaikki palvelut ja tuotteet eivät saa ihmisiä kommentoimaan aktiivisesti keskustelupalstoilla tai blogeissa. Ihmiset ovat kiinnostuneet jakamaan mielipiteitä monista asioista, mutta välttämättä kaikki arkiset kokemukset eivät aina ole niitä.

Vaarana seurannassa siis on se, että jokin yksittäinen heitto jonkun tuotteen kohdalla saa yllättäen kovin suuren painoarvon vain siksi, että se ainoa, joka haaviin tarttuu.

Mutta eiköhän sitä seurattavaa kerry lisää, kun mennään vielä vähän ajassa eteenpäin. Ainakin tutkimusyhtiö Gartner on kovasti sitä mieltä, että netin sosiaaliset verkostot houkuttavat yhä laajempia ikäryhmiä ja myös muuten laajempia joukkoja. Tämän vuoksi vähittäiskaupan tekijöiden pitäisi mennä myös toimimaan näissä verkostoissa.

Gartnerin lausunnossa todetaan mm. se, että sosiaalisissa verkoistoissa on valtavasti kuluttajatietoa, mutta vähittäismyyjien on vaikea saada sitä haltuunsa. Gartner ennustaa, että parissa vuodessa yksityisyydensuojaan liittyvät kysymykset nousevat esiin vielä voimakkaammin.

Mutta jotenkin tahtoisin vielä näinä sosiaalisen median hehkutuksen aikoina muistuttaa, että ne yritysten oman nettiasiakaspalautekanavat ovat edelleen tärkeitä. Taatusti moni mieluusti ottaa yhteyttä suoraan ja toivoo myös vastausta. Ainakin itse koen palautesivut helpoksi tavaksi esittää kysymyksiä.

Blogilista uudistui

Tänään Blogilista.fi meni muutamaksi tunniksi huoltotilaan ja palasi sitten uusin voimin. Itse olin jo aiemmin ollut beta-versiota testaamassa, joten sikäli tiesin, mitä on tulossa. Mutta sekaisinhan se lista julkistushetkellä oli, kuten Jaikussa heti havaittiin.

Toivottelen työniloa Sanoma Digitaliin ja toivottavasti listan ongelmat saadaan ratkottua. Nopeasti siellä ainakin reagoitiin siihen, etteivät vanhan listan suosikit näkyneet meillä kaikilla. Tätä varten sivuille ilmestyi painike suosikkien tuomista varten.

Omalta osaltani olen Blogilistaa tosin käyttänyt hävettävän vähän viime aikoina. Huomasin, että suosikkilistalla roikkuu blogeja, jotka eivät ole päivittyneet puoleen vuoteen, ja toisaalta en ole suosikeiksi merkannut niitä kaikkia blogeja, joita kuitenkin aktiivisesti seuraan rss:n kautta.

Ja senkin huomasin, että listan mukaan Kulutusjuhla-blogimme ei ole päivittynyt sitten huhtikuun alun. Pitää katsoa, jos syötteiden asettelut ratkaisisivat sitä ongelmaa, sillä kyseinen blogi on kuitenkin oikeasti ollut aktiivinen.

Tagged: Tags

14 Thoughts to “Miksei ne puhu meistä?

  1. Kulutusjuhla on kyllä päivittynyt vanhalla blogilistalla ihan säännöllisesti. Tuolla uudella listalla muutamalla blogilla (mm. omallani) näkyy väärä päivitysaika, se voi heittää jopa pari viikkoa.

  2. Kiitos tiedosta: arvelinkin, että jostain olisin ehkä kuullut, jos päivitys ei olisi listalla toiminut. Pitää seurailla, miten käy tuolla uusitulla listalla.

  3. Uudella blogilistalla on tosiaan pieniä lastentauteja – paikkailemme niitä mahdollisimman pian, kiitokset kärsivällisyydestänne.

  4. Lastentautiosastolla myös hatusta revenneet avainsanat per blogi… Vaikka muokkaa-tilassa olisi oikein, info-namikan takaa löytyy mitä sattuu. Ikävä puoli tässä on se, että muokkaa-tila (oikein) on yksityinen ja info-pläjäys (väärin) julkinen.

    Mutta ootellaan.

  5. Tuomas, juu, kyl me kestetään 🙂

    Zepa, hauskaahan niissä avainsanoissa ja kanavissa on se, että ne ovat vielä päivän mittaan vaihdelleet, minunkin blogeissa ties mitä 🙂 Ja statistiikat on yksi tiedostettu ongelma myös.

  6. “Miksei ne puhu meistä” -kysymykseen löytyy myös hyvä näkökulma marmai:n hiljaittain julkaistusta blogista (http://www.marmai.fi/blogit/tikitalk/article79384.ece):

    “Puheenaiheet syntyvät tänäänkin samalla tavalla kuin aikaisemmin. Ne syntyvät rakentamalla niin päräyttäviä brändejä ja hienoja sisältöjä, että ihmiset ensin rakastuvat niihin ja sitten eivät pysty lopettamaan puhumistaan. Puhe on seuraus. Puhetta ei edelleenkään voi ostaa, eikä sitä varmasti saa aikaiseksi vain ”menemällä” epämediaan.”

  7. Antti, kiitti linkistä. Oli tuokin tullut jossain välissä luettua, mutta näinä tietohkyn aikoina oli myös jo unohtunut 🙂

  8. Minähän olen tunnetusti hyvinkin kärsivällinen ihminen ja toivotan työniloa niille, jotka asian parissa työskentelevät, mutta eikö olisi ihan kohtuullista päästä edes kirjautumaan blogilistalle? Herjaa jatkuvasti väärää käyttäjätunnusta tai salasanaa ja tasan tarkkaan ei ole.
    Eikä kukaan vastaa, vaikka olen lähettänyt meiliä info@blogilista.fi

    Äh.

  9. SusuP, käsittääkseni olet nyt saanut jo vastauksen, toivottavasti kirjautuminen onnistuu.

  10. Tai kuten graduni krmh osoittaa, sosiaalisen median puheenaiheet syntyvät myös valtamedian näkyvästi esiin nostamista aiheista. Brändikohkaus muuten sopii myös yhteen keissiin, pitää käydä lukemassa, vaikka vähän myöhäistä alkaakin olla 😉

  11. Salla, niin, se sun gradusi! Kiinnostaisi päästä jo vilkuilemaan 🙂 Mutta niin, ei kai tähän maahan niin montaa puheenaihetta mahdu, ja loogiselta tuntuu, että mediasta ne valuvat helposti muuallekin. Huomaan sen kyllä omassakin kirjoittelussani: mediastahan niitä aiheita havaitsee ja poimii.

  12. Joo, Salla, mielenkiinnolla odottelen myös gradusi tuloksia. Olisi mielenkiintoista myös nähdä, että kuinka yleisesti puheenaiheita siirtyy sosiaalisesta mediasta valtamediaan. Varmaan enenevissä määrin…

Comments are closed.