Nettilukutaidon perusteita: tarkista julkaisuajankohta

Luen kolumnia, joka mielestäni sanailee osuvasti. Kun olen klikkaamassa Facebookin tykkäystä, niin huomaan, että olen jo tykännyt tästä tekstistä.

Sitten vilkaisen kolumnin julkaisupäivämäärää. Se on kolmen vuoden takaa.

Tämä on hauska muistutus siitä, miten vähän netissä vuosien varrella lukemistani teksteistä muistan. Enhän muista edes kaikkea sitä, mitä olen kirjoittanut.

Mutta samalla se on tärkeämpi muistutus: katso verkossa aina julkaisuajankohta. Sosiaalinen media nostaa helposti esiin vanhoja tekstejä. “Tänä keväänä” -otsikko ei välttämättä tarkoita kevättä 2013.

Esimerkiksi muutama kuukausi sitten verkostossani linkattiin Ministeriö kieltää perunan kotikasvatuksen -juttuun. Kyseessä oli kuitenkin viime vuoden aprillipila (tosin julkaisupäivämääränä näkyy maaliskuun viimeinen päivä, joten päivämääräkään ei välttämättä heti soita hälytyskelloja).

Syksyllä juttua ei noin vain osata lukea aprillauksena. Uutismuotoisuus tuo luotettavuutta, jonka voi helposti uskoa.

Julkaisupäivämäärien tarkistaminen näyttää unohtuvan myös uutisia tuottavilta sivuilta. Iltasanomat julkaisi uutisen Nokian puhelinkehityksestä The Guardian -lehden jutun perusteella. Pian kuitenkin havaittiin, että Guardianin juttu on vuodelta 2009, ja juttua muokattiin. Muokkauksesta kerrotaan jutun lopussa: hyvä, että moka mainitaan avoimesti.

Kohta on taas aprillipäivä. Sen päivän pilat ovat lähinnä harmitonta huvia. Mutta vuosien takaisten uutisten kierrättäminen uusina ei ole niin hupaisaa.

Eikä näissä blogiteksteissäni ole vieläkään sitä Fb-tykkäysnappulaa. Yritän hoitaa kuntoon sitten joskus, kun taas ehkä aktivoidun tässä blogissa!

Tagged: Tags

2 Thoughts to “Nettilukutaidon perusteita: tarkista julkaisuajankohta

  1. Yritän itse välttää “tänä keväänä”-tyyppisiä ilmauksia etenkin sellaisissa jutuissa, joista ei käy jotenkin ilmeisesti selväksi, mistä ajankohdasta on kyse. Esimerkiksi peliarvostelussa tai kirja-arviossa tuollaisilla ilmauksilla ei ole mitään sijaa.

  2. Tosi hyvä lisäys ja ajatus: kirjoittanakin pitäisi muistaa huomioida myös ne tulevaisuuden lukijat. Voisin kuvitella, että esim. hintoja käsittelevässä artikkelissa olisi paikallaan tuoda selkeästi esiin, että minkä vuoden hinnat ovat kyseessä. Ettei sitten googlaileva tyyppi kuvittelisi löytävänsä ajantasaista hintatietoa vuosia vanhasta tekstistä.

Comments are closed.