Mari Koo

Miten blogiin kirjoitetaan?

torstai 25. syyskuuta 2008 klo 18.11

Olin tänään IADEn Organisaatio sosiaalisessa mediassa -koulutustilaisuudessa puhumassa yritysblogeista ja kuluttajien käymistä verkkokeskusteluista ja niiden seurannasta. Lupasin laittaa myös blogiini lisää linkkejä lähteisiin esimerkiksi siitä, miten blogiin kirjoitetaan.

Miksi yrityksen ei kannata tai kannattaa aloittaa blogi?

Yritysblogia suunnittelevalle hyvä aloituspätkä on ”10 Reasons Your Company Shouldn’t Blog”.  Advertising Agen sivuilla tällä viikolla julkaistu artikkeli kuvaa osuvasti yritysblogin ongelmallisuutta: blogi vaatii niitä resursseja (eli ei ole niin halpaa), se ei ole pikatie onneen, blogiin tarvitaan hyvää ja erottuvaa sisältöä.

Samaan syssyyn kannattaa lukaita Maggie ja Me -blogista Miikka Leinosen kirjoitus heidän yritysbloginsa tuoreesta taipaleesta ja aiheesta ”Blogi markkinoinnin välineenä”. Hän toteaa mm. seuraavaa:

”Blogin jutut eivät synny itsestään. Noin 10% työajasta kannattaa varata tekstien naputtamiseen. Kirjoitukset on hyvä suunnitella ja aikatauluttaa etukäteen, jotta niitä voi pohdiskella aina luppoajalla. Blogilta ei voi odottaa välittömiä vaikutuksia liiketoimintaan, joten kirjoittaminen vaatii sitkeyttä.”

Englanninkielisessä aineistossa on napakka What makes for a good blog? -kirjoitus: blogilla on ääni, siinä on innostusta ja intohimoa johonkin aiheeseen, se on jopa hieman outo, siinä ei ole tiukkoja rajoa tyyliin ”näin monta kirjoitusta viikossa”.

Tarinankerrontaa omalla äänellä

Holmilan Eero on koostanut omaa blogiopastaan, joka on myös lukemisen arvoinen. Osa 6 kertoo:

”Blogin kirjoittamisessa on mielestäni yksi sääntö ylitse muiden: älä pakota, anna aikaa. Blogiäänen löytäminen kestää oman tovinsa, jonka aikana kirjoittaminen voi tuntua hieman tönköltä, ja rehellisyyden nimissä, myös olla sitä.

Ei kuitenkaan huolta, oma blogiääni löytyy yleensä ihan kirjoittamisen kautta.”

Nettibisnes.infon sivuilta löytyy Blogiin kirjoittamisen muoto-opas. Siinä on hyviä vinkkejä blogin parantamiseen teknisemmästä näkökulmasta.

Englanninkielistä materiaalia blogien kirjoittamiseen on runsaasti. Yhdysvalloissa moni pitää blogia ansaitakseen, joten vinkit ovat usein sen mukaisia. Yksi näistä on ProBloggerin ”Blogging for Beginners”, josta voi vilkaista esimerkiksi tekstit  ”Writing Good Content” ja ”Using Titles Effectively on Blogs”.

Siihen jatkoksi vaikka Blog Heraldista ”What don’t you know about blogging, can hurt you”.

”Blogging is about storytelling, telling your story, whatever it is, with the world. It’s also about the social. Letting others know you and you knowing others.

Blogging is about sharing. If you aren’t social, sharing, caring, and giving, you are losing out on what blogging really means.”

Ensin itse opetellen, sitten firman nimissä

Kannattaa huomioida myös Tuijan näkemys:

”Sitä mukaa kun yrityksissä aletaan herätä sosiaalisen median mahdollisuuksiin, aletaan työntekijöitä suostutella mukaan yritysblogin kirjoittamiseen. Ennen kuin lähtee mukaan verkkoläsnäoloon yrityksen piikkiin, kannattaa olla taskussa vähintään vuosi kokemusta bloggaamisesta ja muusta verkkoläsnäolosta omaan lukuun. Näin yritysblogiin mahdollisesti liittyessään tietää jo jotakin siitä, mitä sosiaalisessa mediassa toimiminen käytännössä tarkoittaa.”

Mertenin näkemykset korporaatioblogien ongelmallisuuksiin tulevat hyvin esiin teksteissä ”Mutta oikeasti haluaisin kertoa teille räävittömän vitsin…” ja Miksi Mauno ei kirjoita? siihen, miksi korporaatioblogin kirjoittaminen ei innosta. Kannattaa lukea erityisesti niissä firmoissa, joissa olisi kova halu patistella henkilöitä naputtamaan blogejaan, mutta väki ei hihku riemusta.

Itse olen kirjoittanut mm. otsikolla Yritysblogien ongelmista ja onnistumisista.

Omia vinkkejäni kaiken yllä mainitun lisäksi voisivat olla seuraavat:

  • Lue muita blogeja: miksi tykkäät jostakin ja miksi et toisesta? Siitä oppii.
  • Luota itseesi: se, mikä kiinnostaa sinua, kiinnostaa oletettavati montaa muutakin (ei varmaankaan koko maailmaa, mutta se ei ole tarkoituskaan).
  • Hyödynnä oma tyylisi ja ole aito ja avoin: blogeissa kiinnostavat myös ihmiset, eivät vain asiat, joten henkilökohtaista otetta saisi olla asiablogissakin.

Tänään muistin tarkistaa senkin, missä vaiheessa blogeihin kohdistuvan hypen haihtumisesta puhuttiin. Loppuvuonna 2006 Gartner ennusti, että vuosi 2007 olisi blogien huippuvuosi. Monella tavalla varmaan niin olikin. Suomi tietysti tulee vähän perässä, ja määrällisesti blogeja tietysti syntyy Suomeen koko ajan lisää. Mutta onneksi homma on sikäli järkevöitynyt, että blogit eivät enää ole sinällään mitään ihmeellistä, vaan jo vähän ”normaalimpi” osa kaikkea muuta viestintää.

Tässä vielä päivän esitykseni kalvot:

Lisäys seuraavana päivänä: Ja kiitokset kaikille, joiden ansiosta olen noita linkkejä löytänyt, valitettavasti en enää pysty muistamaan, mistä kaikkialta olen noita kaivellut.

Be Sociable, Share!

Yksi kommentti kirjoitukseen “Miten blogiin kirjoitetaan?”

  1. Miten blogiin kirjoitetaan?…

    Miten kirjoittaa blogia vai kirjoittaako ollenkaan (erityisesti yritysnäkökulmasta tarkasteltuna)?…

Kommentoi