Mari Koo

Kuka hyötyy ostotiedoistani?

Julkaistu Helsingin Sanomissa 2.7.2008

Moni älähtäisi, jos ruokakaupasta tulisi postia, jossa suositeltaisiin uusia leivontatuotteita siksi, että asiakkaan on havaittu ostaneen keskivertoa enemmän vehnäjauhoja, margariinia, leivinpaperia ja hiivaa.

Näin kuitenkin periaatteessa toimii esimerkiksi netissä kirjoja myyvä Amazon. Yritys lähettää sähköpostiin suosituksia kirjoista, joista asiakas voisi olla kiinnostunut aikaisempien ostosten perusteella.

Joskus vinkit ovat todella hyviä, joskus menevät pieleen, mutta silti ne ovat minun ja monien muiden mielestä tervetulleita. Epäilemättä vihjaukset saavat myös ostamaan enemmän.

Asiakastiedon kerääminen ja hyödyntäminen on aina kuulunut hyvän kauppamiehen taitoihin. Jo ennen asiakasrekisterejä ja bonusjärjestelmiä vakioravintolan tarjoilija tiesi kanta-asiakkaan lempijuoman. Nyt lempijuoma voi tallentua tiedonmuruna moneen paikkaan, ja siitä ovat kiinnostuneita monet yritykset.

 

Ihmiset, jotka ovat yksityisyydensuojastaan tarkkoja, ovat tilanteesta huolestuneita. Moni karsastaa mitättömänkin tiedon antamista itsestään eikä suostu käyttämään kanta-asiakaskortteja.

Yhdysvalloissa joissakin osavaltioissa on suunniteltu lakia, joka kieltäisi esimerkiksi Googlea hyödyntämästä netinkäyttäjistä ilman lupaa kerättyä tietoa mainonnassa.

 

Terve epäily on hyvästä, ja toivottavasti se kannustaa yrityksiä avoimuuteen. Eli kun tiedot kerätään, siitä ilmoitettaisiin selvästi ja kerrottaisiin, miten tietoja käytetään.

Parhaimmillaan tieto annetaan kuluttajille takaisin niin, että he hyötyvät siitä. Tällaisiin ratkaisuihin pyritään esimerkiksi, kun kanta-asiakkaille raportoidaan, paljonko he ovat käyttäneet rahaa ja millaisiin tuotteisiin.

 

Kovasti esillä oleva ilmastonmuutos saa kaupat tarjoamaan myös ostosten ympäristövaikutuksista kertovia raportteja. Tietojen tallentumisen vastineeksi olisi kohtuullista saada myös parempaa palvelua ja mainontaa. Olisin valmis kertomaan itsestäni enemmänkin, jos saisin kuluttajaprofiilini mukaan kohdistettua sähköistä täsmämarkkinointia. Niitä voisivat olla leivontatuotteet ja -vinkit, jotka mieluusti tilaisin uutissyötteiden tapaan tietokoneelleni.

 

Kohdistamaton massamainonta aiheuttaa sen, että postiluukusta tulevaa paperia siirtyy lukemattomana suoraan kierrätykseen melkoiset määrät: Lapseton kotitalous ei tarvitse vaippoja eikä kasvissyöjä grillimakkaraa. Sen sijaan kanta-asiakas niin ravintolassa kuin nettikaupassa arvostaa edelleen sitä myyjää, joka muistaa asiakkaan mieltymykset ja lempituotteet.

Be Sociable, Share!